Δευτέρα, 2 Απριλίου 2012

Αλέξις Γεωργακόπουλος | Ο Έλληνας που διδάσκει DESIGN στους Ελβετούς

Της Μάρως Βασιλειάδου

Ο 35χρονος νέος διευθυντής της ξακουστής ελβετικής σχολής εφαρμοσμένων τεχνών Ecal μιλάει για το παρόν και το μέλλον των βιομηχανικών σχεδιασμού-και δη σε εποχές οικονομικής κρίσης.

"Από παιδί μου άρεσε να φτιάχνω πράγματα με τα χέρια μου. Ζωγράφιζα πολύ και περισσότερο από όλα με ενδιέφεραν τα πράγματα που υπήρχαν γύρω μου: τα σχήματα, τα υλικά, ο τρόπος που ήταν φτιαγμένα. Ξεφύλλιζα τους καταλόγους με αντικείμενα που έφερνε στο σπίτι η μητέρα μου-είναι αρχιτέκτων εσωτερικών χώρων-και αναρωτιόμουν γιατί άραγε το τραπέζι της φωτογραφίας ήταν καλύτερο από το δικό μας", λέει ο Αλέξις Γεωργακόπουλος, ο 35χρονος product designer που πριν από λίγους μήνες κατάφερε να γίνει ο νεότατος διευθυντής της περίφημης ελβετικής σχολής τεχνών και ντιζάιν Ecal (μιας από τις "κορυφαίες της Ευρώπης", όπως έγραψε το περιοδικό Wallpaper).

Καθώς δεν έβλεπε το μέλλον του στις θεωρητικές σπουδές, έφυγε από την Αθήνα στα 18 του για να σπουδάσει βιομηχανικό σχεδιασμό στη Λωζάννη, όπου βρίσκεται η έδρα της περιώνυμης σχολής. Έκτοτε η πορεία του υπήρξε εντυπωσιακή: μόλις ολοκλήρωσε τις σπουδές, του προτάθηκε να γίνει διευθυντής του τμήματος Industrial & Product Design του πανεπιστημίου και, παράλληλα με τα διοικητικά του καθήκοντα, έφτιαξε το δικό του δημιουργικό γραφείο αναλαμβάνοντας projects που έχουν ήδη συμμετάσχει σε εκθέσεις industrial design ανά τον κόσμο.

Τι πιστεύετε ότι είδαν σ' εσάς οι υπεύθυνοι της Ecal και σας πρότειναν να αναλάβετε τη διεύθυνση της σχολής;
Ίσως ένα διαφορετικό μάτι, έναν άνθρωπο ο οποίος, στη συγκεκριμένη ηλικία, διέθετε ό,τι  εκείνη τη στιγμή χρειάζονταν: δυναμισμό και ελευθερία σκέψης. Επέλεξαν έναν 35άρη χωρίς παγιωμένες αντιλήψεις, προσαρμοστικό, ικανό να δέχεται επιρροές από τον εξωτερικό χώρο και τόσο ενθουσιώδη ώστε να προσπαθήσει να τις εφαρμόσει. Η στιγμή έπαιξε σημαντικό ρόλο. Εδώ και περίπου μια δεκαετία το ενδιαφέρον του κοινού-καταναλωτών, ειδικών και Τύπου-γύρω από τον βιομηχανικό σχεδιασμό ανανεώθηκε και φάνηκε ότι ξεκινάει μια καινούργια, πιο δυναμική εποχή για το χώρο. Θεώρησαν, λοιπόν, στην Ecal ότι ένας νέος άνθρωπος θα εξυπηρετούσε καλύτερα τις ανάγκες της εποχής. Από εκεί και πέρα, τα πράγματα πήραν το δρόμο τους. Η θητεία μου στο τμήμα θεωρήθηκε επιτυχημένη και πριν από 6 μήνες ανέλαβα τη διεύθυνση της σχολής. Ξέρω ότι υπήρξα πολύ τυχερός. Προφανώς, όταν σου δίνεται μια τέτοια ευκαιρία, την αρπάζεις και δουλεύεις πολύ σκληρά για να την κρατήσεις, καθώς τα μάτια όλων είναι στραμμένα πάνω σου.


Το ντιζάιν εσχάτως έχει γίνει μόδα. Που οφείλεται αυτό;
Σίγουρα η ευημερία των δύο πρόσφατων δεκαετιών έπαιξε ρόλο. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι ήθελαν και μπορούσαν να κατέχουν ομορφότερα, "εξυπνότερα", ακριβότερα πράγματα. Η παραγωγή των αντικειμένων έχει τα τελευταία χρόνια απλουστευθεί πολύ χάρη στις νέες τεχνολογίες και, κυριολεκτικά, κατακλυστήκαμε από νέα προϊόντα. Η υπερπαραγωγή οδήγησε στην ανάγκη δημιουργίας νέων αγορών και οι καταναλωτές αφυπνίστηκαν. Αυτό εξηγεί κάπως τη μόδα που έφερε το βιομηχανικό ντιζάιν στο προσκήνιο. Από την άλλη, τα χρηστικά αντικείμενα που δημιουργούμε αποτελούν για τον περισσότερο κόσμο έναν πιο εύκολο τρόπο προσέγγισης της καλλιτεχνικής δημιουργίας, σε αντίθεση με τη σύγχρονη τέχνη, που γίνεται όλο και πιο δυσνόητη για τους πολλούς.

Τώρα, όμως, μπαίνουμε σε εποχή οικονομικής ύφεσης. Αισθάνεστε ότι ασκείτε ένα επάγγελμα που στο μέλλον θα απευθύνεται σε λίγους;
Προφανώς, ο υπερκαταναλωτισμός έφερε κορεσμό. Δεν πιστεύω όμως ότι ο βιομηχανικός σχεδιασμός απευθύνεται σε μια οικονομική ελίτ. Διαφωνώ με τις αποκλειστικές σειρές προϊόντων (limited editions) και την αντιμετώπιση των χρηστικών αντικειμένων ως ειδών πολυτελείας. Το καλό ντιζάιν μπορεί να είναι κάτι δημοκρατικό χάρη στις νέες μεθόδους παραγωγής. Σήμερα, με τη βοήθεια ενός σχεδιαστή, μια εταιρεία είναι σε θέση να παραγάγει ένα αντικείμενο φθηνό και εύκολο στη χρήση, που θα αντέξει στο χρόνο και θα χρησιμοποιείται ξανά και ξανά.


Αναφέρεστε στη νέα τάση του βιομηχανικού σχεδιασμού που αφορά τη βιωσιμότητα (sustainability);
Το θέμα της "πράσινης" δημιουργίας, για μένα, αποτελεί περισσότερο μάρκετινγκ παρά ουσία. Κατ' αρχάς η ιδέα της βιωσιμότητας είναι σωστή, εξυπηρετεί μια πραγματική ανάγκη, αλλά καλύπτεται σωστότερα από το σχεδιασμό αντικειμένων με διάρκεια. Ξέρετε, υπάρχουν άνθρωποι που δεν τους ενδιαφέρει καθόλου να πίνουν τον καφέ τους στο φλιτζάνι που σχεδίασε ο τάδε ή να κάθονται στην καρέκλα του δείνα. Θέλουν απλώς αντικείμενα που να τους εξυπηρετούν. Πιστεύω, λοιπόν, ότι το ντιζάιν είναι επιτυχημένο όταν μπορεί να διεισδύσει αβίαστα στην καθημερινότητα των ανθρώπων. Αυτό συμβαίνει αν ο σχεδιαστής θέτει ως προτεραιότητα την απλότητα και τη λειτουργικότητα, δημιουργώντας αντικείμενα που δεν είναι κραυγαλέα. Καλοσχεδιασμένο δεν σημαίνει φανταχτερό και εντυπωσιακό.

Η απλότητα χαρακτηρίζει και τη δική σας δουλειά;
Προφανώς ο βιομηχανικός σχεδιασμός είναι επικοινωνία. Θεωρώ ότι ένα αντικείμενο είναι άρτιο όταν ικανοποιεί ταυτόχρονα δύο πλευρές, αυτόν που ανέθεσε στον σχεδιαστή το project και τον καταναλωτή. Από εκεί και πέρα, θα ήθελα τα πράγματα που σχεδιάζω να δημιουργούν μια μικρή έκπληξη σ' αυτόν που τα βλέπει, ίσως και τη διάθεση να χαμογελάσει. Πιστεύω στην απλότητα και στο χιούμορ, όλα σε σωστή δοσολογία, με μέτρο. Υπάρχει μια λανθασμένη εντύπωση ότι οι ντιζάινερ είμαστε τρελοί καλλιτέχνες που μπορούμε σε δύο λεπτά, με ένα χαρτί και ένα μολύβι, να σχεδιάσουμε κάτι που αμέσως θα μπει στην παραγωγή. Δεν είναι έτσι. Η δουλειά μας έχει αυστηρή μεθοδολογία και απαιτεί ακρίβεια.
"Duetto" (2010)
Ωστόσο εξακολουθείτε να διασκεδάζετε όταν δημιουργείτε αντικείμενα;
Συνήθως φτιάχνω πρώτα το σχέδιο ενός αντικειμένου και ύστερα δημιουργώ το μοντέλο του, με τον ίδιο τρόπο που έκανα μικρός τις κατασκευές μου: λίγο χαρτόνι, ψαλίδια, κόλλες. Συχνά είναι άσχημο ή ατελές, αλλά δεν έχει σημασία. Σε αυτά τα μοντέλα διατηρείται η παιδική ευχαρίστηση του παιχνιδιού. Φυσικά, μπαίνοντας κανείς στο επάγγελμα, χάνει την αθωότητα του. Μπορώ ακόμη να φτιάξω μια καρέκλα μόνος μου, με ένα πριόνι, καρφιά και μερικά κομμάτια ξύλο, αλλά όταν μιλάμε για βιομηχανικό σχεδιασμό, αναφερόμαστε σε κάτι πολύ πιο σύνθετο. Πάντως, εξακολουθώ να πιστεύω πως, αν κάποιος δεν έχει αγγίξει ποτέ ένα υλικό, δεν το έχει κόψει, τρυπήσει, βάψει, κολλήσει, είναι δύσκολο να το εντάξει με επιτυχία σε ένα σχέδιο.

Η εγκατάσταση σας στο εξωτερικό ήταν μονόδρομος; Ποια τύχη έχει ένα βιομηχανικός σχεδιασμός στην Ελλάδα;
Για μένα τα πράγματα ήρθαν φυσιολογικά, και δεν θα μπορούσα παρά να ακολουθήσω τις ευκαιρίες που μου δόθηκαν. Σήμερα το industrial design είναι διεθνές και τα εθνικά χαρακτηριστικά της κουλτούρας του δημιουργού εξαλείφονται. Μπορεί κάποιος να κάθεται στο γραφείο του στη Νέα Υόρκη, να στέλνει ένα mail στην Κίνα και να του φτιάξουν ένα μοντέλο και μετά μία εβδομάδα να το παραδώσει στο Μιλάνο, όπου βρίσκεται και η έδρα της εταιρείας που το παρήγγειλε. Με τον ίδιο τρόπο ομογενοποιείται και το αγοραστικό κοινό, αυτό δεν είναι κάτι κακό. Αντιθέτως, δίνει σε όλους της ευκαιρία να συμμετέχουν στην παραγωγή. Στην Ελλάδα υπάρχουν ικανοί βιομηχανικοί σχεδιαστές, αλλά λείπει η βιομηχανία. Παρ' όλα αυτά, πιστεύω ότι, έστω και λίγες ή μικρές, κάποιες ελληνικές εταιρείες που κατασκευάζουν χρηστικά αντικείμενα, για παράδειγμα γυαλικά, πλαστικά είδη σπιτιού, μπουκάλια, θα μπορούσαν να απευθυνθούν σε σχεδιαστές για να ανανεώσουν τα προϊόντα τους. Έτσι θα διακρίνονταν από τη μάζα και θα κατείχαν πιο σημαντική θέση στην αγορά. Χρειάζεται μια μικρή, αρχική επένδυση και κυρίως η συνειδητοποίηση από πλευράς εταιρειών ότι ο βιομηχανικός σχεδιασμός είναι ένα σοβαρό και εξειδικευμένο επάγγελμα. Υπάρχουν συνάδελφοι στην Ελλάδα που προσπαθούν ακόμη να εξηγήσουν τι δουλειά κάνουν.....

Πηγή: περιοδικό "Κ της Καθημερινής"

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γιατί και η δική σας άποψη μετράει!

wibiya widget

Hand Art Eveline

Hand Art Eveline
Χειροποίητα κοσμήματα, προσκλητήρια βάπτισης , γάμου, παιδικοί πίνακες

Home Design, επιπλα, διακοσμηση, feng shui & συμβουλες για ενα ομορφο οικολογικο σπιτι!

RealShop

RealShop
έξυπνα gadgets με στυλ & φαντασία, για την κουζίνα.... κάντε κλικ στην εικόνα

Για περισσοτερες ιδεες και λυσεις

Για περισσοτερες ιδεες και λυσεις
Κάντε κλικ στην εικόνα

Προσφορες εως και 50%

Προσφορες εως και 50%
Κάντε κλικ στην εικόνα

Συνολικες προβολες σελιδας