Κυριακή, 6 Μαρτίου 2011

Αρχαίοι Έλληνες αρχιτέκτονες.

Ο Ανδρόνικος ο Κυρρήστης ήταν αρχαίος Έλληνας μηχανικός, αστρονόμος και αρχιτέκτων.
Καταγόταν από τη Κύρρο της Συρίας και άκμασε περί το τέλος του 2ου αιώνα π.Χ. Ήταν γιος του Ερμεία. Τον αναφέρουν ο Παυσανίας, ο Βιτρούβιος και ο Ουάρρων.
Ο Ανδρόνικος ο Κυρρήστης φέρεται να κατασκεύασε από λευκό μάρμαρο Ηλιακό ωρολόγιο, (το οποίο βρέθηκε στη Τήνο και φυλάσσεται σήμερα στο μουσείο της πόλης). Από την κατασκευή εκείνη απέκτησε μεγάλη φήμη οπότε και κλήθηκε στην Αθήνα όπου και κατασκεύασε το γνωστό μετεωρολογικό και ωρομετρικό σταθμό, σήμερα μνημείο, το Ωρολόγιο του Κυρρήστου, γνωστό και ως Πύργος των Ανέμων, κατά τον Βιτρούβιο, ή Αέρηδες κατά τους νεότερους Αθηναίους.
Εκτός των παραπάνω ο Ανδρόνικος κατασκεύασε ουράνιες σφαίρες και διάφορα Αστρονομικά όργανα. Υπήρξε δε και εφευρέτης παραλλαγών αλλά και βελτιώσεων άλλων προηγουμένων σχετικών εφευρεσεων.


Ο Απολλόδωρος ο Δαμασκηνός (60-125 μ.Χ.) από την Δαμασκό Συρίας υπήρξε αρχαίος Έλληνας μηχανικός αρχιτέκτονας.
Έζησε επί Τραϊανού και Αδριανού. Ο Τραϊανός του ανέθεσε την κατασκευή σημαντικών έργων, της Αγοράς, του Ωδείου και του Γυμνασίου στην Ρώμη. Έπεσε σε δυσμένεια, εξορίστηκε και αργότερα σκοτώθηκε από τον Αδριανό.

Ο Αρισταίνετος ήταν αρχιτέκτονας από την Κύζικο του 2ου αιώνα, o οποίος έζησε την εποχή του Αδριανού. Έργο του υπήρξε ο Ναός του Διός. Το εν λόγω οικοδόμημα άρχισε να κτίζεται με σχέδια και υπό την επίβλεψη του Αρισταινέτου το 120, περατώθηκε όμως το 167, την εποχή του Μάρκου Αυρηλίου. Ήταν αφιερωμένος στον Αυτοκράτορα Αδριανό, τον 13ο θεό του Ολύμπου.
Ο ναός χτίστηκε στα Ν.Δ. της Κυζίκου, με μάρμαρο από τη νήσο Προκόνησο της Προποντίδος. Τυπολογικά ανήκει στους δίπτερους ναούς με κάτοψη 100x30μ. και 62 κίονες Κορινθιακού ρυθμού, που στηρίζονταν επάνω σε «αττικές βάσεις». Το ύψος τους ξεπερνούσε το ύψος των κιόνων του «Ολυμπείου» στην Αθήνα και εκείνων του ναού του Διός του Ηλιοπολίτου στην Ηλιούπολη (σημ. Μπάαλμπεκ-Συρία). Στην εμπρόσθια πλευρά του ναού υπήρχαν 5 σειρές από 6 κίονες, στην πίσω πλευρά 3 σειρές από 6 κίονες. Το εσωτερικό του ναού κοσμούσε τεράστια προτομή του Αδριανού. Στο εσωτερικό του κάτω μέρους, πίσω από τις βαθμίδες, υπήρχε ένα σύστημα από κρύπτες. Ο ναός ήταν μνημειώδης με υπερμεγέθεις διαστάσεις.

Ο Δημοκόπος ο Συρακούσιος, γνωστός και ως Δημοκόπος ο Μύριλλος ήταν άρχαίος Έλληνας αρχιτέκτων από τις Συρακούσες.
Το σημαντικότερο έργο του ήταν η κατασκευή του αρχαίου θεάτρου των Συρακουσών ένα από τα μεγαλύτερα της κλασικής αρχαιότητας. Το έκτισε επί βασιλείας Ιέρωνος του Α΄, (478 - 466 π.Χ.), και μάλιστα στη διάρκεια της παραμονής του μεγάλου τραγικού ποιητή Αισχύλου που ανέβασε εκεί διάφορα έργα του όπως "Πέρσαι" και "Προμηθεύς δεσμώτης". Στη κατασκευή του θεάτρο αυτού ο Δημοκόπος εφάρμοσε μια νέα τεχνοτροπία της κοίλης λάξευσης του βράχου κατά βαθμίδες όπου στο σύνολό του στο τέλος παρουσίαζε την εικόνα ΄θεάτρου. Κατά την παράδοση ο Αισχύλος ήταν ο θεατρικός σύμβουλος του Δημοκόπου στη κατασκευή του θεάτρου. Το θέατρο αυτό είχε άριστη ακουστική ήταν χωρητικότητας 10.000 καθήμενων θεατών ενώ δέσποζε πάνω από την πόλη των Συρακουσών επί του Τεμενίτη λόφου. Την ημέρα των εγκαινίων ο Δημόκοπος μοίρασε σ΄ όλους τους θεατές μύρα και εξ αυτού έλαβε το προσωνύμιο Μύριλλος με το οποίο και καθιερώθηκε.

Ο Ερμογένης, από την Πριήνη, ήταν Έλληνας αρχιτέκτονας που έζησε πιθανότατα στα τέλη του 3ου αιώνα ΠΚΕ μέχρι τις αρχές του 2ου αιώνα. Υπήρξε ένας από τους πιο φημισμένους θεωρητικούς της αρχιτεκτονικής τέχνης κατά την ελληνιστική περίοδο με επίδραση τόσο σε σύγχρονούς του όσο και σε αρχιτέκτονες της ρωμαϊκής εποχής. Σημαντικά έργα του θεωρούνται ο ναός της Άρτεμης στη Μαγνησία (τέλη 3ου αι. ΠΚΕ) και ο ναός του Διόνυσου στην Τέω (περ. 200 ΠΚΕ).

Ο Ευπαλίνος (6ος αιώνας π.Χ.) ήταν Μεγαρίτης αρχιτέκτονας. Έγινε διάσημος με το σπουδαίο έργο του, το Ευπαλίνειον όρυγμα στη Σάμο, μια σήραγγα μήκους περίπου 1 χλμ. και διατομής περίπου 1,75 x 1,75 μ. Κατά μήκος της σήραγγας ο Ευπαλίνος κατασκεύασε έναν αγωγό, ο οποίος μετέφερε το νερό στην πόλη. Ο αγωγός που αποκαλύφθηκε θεωρείται ένα από τα σπουδαιότερα τεχνικά έργα της αρχαιότητας, εαν αναλογιστεί κανείς πως η κατασκευή του άρχισε συγχρόνως και από τα δύο άκρα του και οι σήραγγες που διανοίγονταν με αυτόν τον τρόπο, συναντήθηκαν στη μέση και αποτέλεσαν ενιαίο όρυγμα. Η πραγματοποίηση του έργου προϋπέθετε την ορθή επίλυση του σχετικού γεωμετρικού προβλήματος και ακριβέστατη χάραξη πάνω στο έδαφος. Το έργο αυτό το ανέθεσε στον Ευπαλίνο ο τύραννος Πολυκράτης γιατί τον θεωρούσε έναν από τους σπουδαιότερους αρχιτέκτονες της εποχής του.

Ο Ηρακλείδης ο Ταράντιος επικαλούμενος και Ηρακλείδης ο Μηχανικός ήταν αρχαίος Έλληνας στρατηγός και αρχιτέκτων και από τους πλέον επιφανείς συμβούλους του Βασιλέως της Μακεδονίας Φιλίππου Ε'. Καταγόταν από τον Τάραντα. Σπουδαίος αρχιτέκτονας επέβλεπε την επισκευή των τειχών της πόλης, από τον ίδιο τον Αννίβα που είχε καταλάβει προηγουμένως τη πόλη και είχε καταστρέψει τα τείχη. Διαβληθείς όμως ότι σκόπευε να παραδώσει τη πόλη στους εκτός των τειχών στρατοπεδευμένους Ρωμαίους, κατέφυγε σ΄ αυτούς. Γενόμενος επίσης ύποπτος και από εκείνους κατέφυγε τελικά, περί το 210 π.Χ., στη Μακεδονία όπου και απέκτησε την εμπιστοσύνη και την εύνοια του Φιλίππου Ε΄. Το 205 π.Χ. μετέβη στη Ρόδο όπου ισχυρίσθηκε ότι είχε πέσει στη δυσμένεια του Φιλίππου. Στη πραγματικότητα όμως μετήλθε το τέχνασμα αυτό κατ΄ εντολή του Φιλίππου. Έτσι απολαμβάνοντας την εμπιστοσύνη των Ροδίων εισήλθε στο ναύσταθμο τον οποίο και πυρπόλησε καταστρέφοντας όλα τα πλοία των Ροδίων.
Από το κατόρθωμά του αυτό απέκτησε πολύ μεγάλη φήμη και πολύ μεγάλη επιρροή που δυστυχώς όμως χρησιμοποίησε προκειμένου να εξοντώσει τους αντιπάλους του. Αυτό είχε ως συνέπεια να καταστεί ιδιαίτερα μισητός σε όλους με αποτέλεσμα ν΄ αναγκασθεί και ο ίδιος ο Φίλιππος να τον συλλάβει και να τον εγκλείσει (199 π.Χ.) σε φυλακές όπου και πέθανε ή πιθανώς θανατώθηκε.
Ο Ηρακλείδης ο Ταράντιος θεωρείται ο εφευρέτης της πολιορκητικής μηχανής Σαμβύκης. Αναφορές περί του Ηρακλείδη του Μηχανικού έχουν κάνει ο Αθήναιος, ο Πολύβιος, ο Διόδωρος ο Σικελιώτης, ο Πολύαινος και ο Λίβιος Ανδρόνικος.

Ο Ικτίνος ήταν ένας από τους δύο αρχιτέκτονες του Παρθενώνα. Έζησε τον 5ο αιώνα π.Χ. στην Αθήνα, κατά την διάρκεια του «χρυσού αιώνα του Περικλή». Όπως αναφέρει ο Πλούταρχος στον βίο του Περικλή συνεργάστηκε μαζί με τον Καλλικράτη για την κατασκευή του σπουδαιότερου αρχαιοελληνικού ναού, του Παρθενώνα. Ο Παυσανίας αποδίδει επίσης στον Ικτίνο την κατασκευή του ναού του Επικούρειου Απόλλωνα στις Βάσσες της Πελοποννήσου. Πηγές επίσης του αποδίδουν την κατασκευή του Τελεστηρίου της Ελευσίνας, μιας μεγάλης αίθουσας στην οποία πραγματοποιούνταν τα Ελευσίνια Μυστήρια.

Ο Καλλικράτης ήταν ένας από τους δύο αρχιτέκτονες του Παρθενώνα. Έζησε τον 5ο αιώνα π.Χ. στην Αθήνα, κατά την διάρκεια του «χρυσού αιώνα του Περικλή». Όπως αναφέρει ο Πλούταρχος στον βίο του Περικλή συνεργάστηκε μαζί με τον Ικτίνο για την κατασκευή του σπουδαιότερου αρχαιοελληνικού ναού. Στον Πλούταρχο επίσης καθώς και σε μία επιγραφή αναφέρεται πως εργάστηκε μεταξύ των ετών 460 και 450 π.Χ. στην ανέγερση των Μακρών Τειχών της Αθήνας. Σε μία επιγραφή στην ακρόπολη του αποδίδεται επίσης και ο μικρός ναός της Αθηνάς-Νίκης που βρισκόταν δεξιά των Προπυλαίων της Ακρόπολης.
Το όνομα του Καλλικράτη δόθηκε στο Νόμο 3852/2010 «περί Διοικητικής Αναδιοργάνωσης της Ελλάδας» που ψήφισε η Ελληνική Βουλή το 2010, γνωστότερος με την επωνυμία «Πρόγραμμα Καλλικράτης».

Ο Μνησικλής υπήρξε σπουδαίος αρχιτέκτονας της αρχαίας Ελλάδας. Έζησε τον καιρό του Περικλή. Το πιο φημισμένο έργο του είναι τα Προπύλαια της Ακρόπολης. Συνεργάστηκε επίσης για την κατασκευή του Ερεχθείου.

Ο Σκόπας ( 4ος αιώνας π.Χ.|4ος αι. π.Χ.) ήταν αρχαίος Έλληνας γλύπτης και αρχιτέκτονας από την Πάρο. Θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους γλύπτες του 4ου αιώνα ΠΚΕ, μαζί με τον Πραξιτέλη, με τον οποίο συνεργάστηκε, και τον Λύσιππο. Φιλοτέχνησε μέρος του Μαυσωλείου της Αλικαρνασσού και αργότερα ανέλαβε την κατασκευή του ναού της Αλέας Αθηνάς στην Τεγέα της Αρκαδίας, καθώς και το γλυπτό διάκοσμό του. Ακολούθησε την καλλιτεχνική παράδοση του Πολύκλειτου. Χαρακτηριστικά γνωρίσματα της τέχνης του είναι οι γεωμετρικές αναλογίες των προσώπων, των ματιών και το αμυδρά ανοιχτό στόμα.


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γιατί και η δική σας άποψη μετράει!

wibiya widget

Hand Art Eveline

Hand Art Eveline
Χειροποίητα κοσμήματα, προσκλητήρια βάπτισης , γάμου, παιδικοί πίνακες

Home Design, επιπλα, διακοσμηση, feng shui & συμβουλες για ενα ομορφο οικολογικο σπιτι!

RealShop

RealShop
έξυπνα gadgets με στυλ & φαντασία, για την κουζίνα.... κάντε κλικ στην εικόνα

Για περισσοτερες ιδεες και λυσεις

Για περισσοτερες ιδεες και λυσεις
Κάντε κλικ στην εικόνα

Προσφορες εως και 50%

Προσφορες εως και 50%
Κάντε κλικ στην εικόνα

Συνολικες προβολες σελιδας