Τετάρτη, 21 Ιουλίου 2010

Το λεξικό του σπιτιού (Μέρος 3ο)

Μαρκετερί
Το τρίτο και προτελευταίο μέρος αυτούς του τόσο πολύτιμου λεξικού.

Διαβάστε μαζί μας και ανακαλύψτε υπέροχα πράγματα για το σπίτι μας και την ιστορία τους!!!

ΜΑΡΚΕΤΕΡΙ = · Είναι η τεχνική σχηματισμού σχεδίων σε ξύλινες επιφάνειες,χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά,όπως μπρούντζο,δέρμα ή κασσίτερο,αλλά κυρίως ένθετα κομμάτια ξύλου σε διαφορετικές αποχρώσεις. · Έκανε την εμφάνισή της για πρώτη φορά στην Ιταλία το Μεσαίωνα, όπου είχε για πολλά χρόνια το μονοπώλιό της. Αργότερα, εμφανίστηκαν σημαντικά έργα γερμανικής και φλαμανδικής τέχνης με αυτή την τεχνική, που βρίσκεται στο απόγειό της στα έπιπλα στύλ Λουδιβίκου 14ου και 16ου αι.Ακολούθως εγκαταλείφθηκε και τη θέση της πήραν οι λάκες και τα βερνίκια που είναι απλούστερα και οικονομικότερα. ·
Η μαρκετερί είναι μια λεπτή τεχνική,που απαιτεί υπομονή,καλλιτεχνική αίσθηση και άριστη γνώση των ιδιοτήτων του ξύλου. Το σχέδιο χαράσσεται στην ξύλινη επιφάνεια του επίπλου και, ακολούθως, με ένα λεπτό αιχμηρό εργαλείο αφαιρούνται μικρά κομματάκια ξύλου,δημιουργώντας κοιλότητες.Αυτές γεμίζουν με ξύλο διαφόρων αποχρώσεων ή άλλα υλικά.συνθέτοντας μια ενιαία επιφάνεια. · Σήμερα τη τεχνική αυτή συναντάμε σε αντίκες και μικροαντικείμενα. Για οικονομικά έπιπλα του εμπορίου χρησιμοποιείται μια πολύ απλούστερη εναλλακτική τεχνική σε χρωματιστό χαρτί,το οποίο επικολλάται στην ξυλινη επιφάνεια του επίπλου,σιδερώνεται και,τέλος, λουστράρεται με διαφανές βερνίκι.Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό, το κόστος χαμηλό αλλά φυσικά δε πρόκειται για πραγματική μαρκετερί καλλιτεχνικής αξίας.

ΜΑΡΚΙΖ = · Η μαρκίζ (όρος που στα γαλλικά σημαίνει μαρκισία) είναι μια φαρδιά και σχετικά χαμηλή πολυθρόνα,όπου χωρούν να καθίσουν δυο άτομα.Συνήθως,έχει ξύλινο σκελετό και πόδια ενώ είναι ντυμένη με υφασμάτινη ταπετσαρία. · Έκανε την εμφάνισή της τον 18ο αι.στη Γαλλία και επικράτησε επί Λουδοβίκου 15ου και 16ου.Αντίστοιχες διθέσιες πολυθρόνες έκαναν την εμφάνισή τους συγχρόνως και στην Αγγλία με την ονομασία Love seats(καθίσματα αγάπης), καθόσον ευνοούσαν μια ιδιαίτερα προσωπική συνάντηση,μέσα στα συμβατικά σαλόνια της εποχής. · Στην προσπάθεια εξοικονόμησης χώρου, μέσα στα σύγχρονα διαμερίσματα, η μαρκίζ δύσκολα βρίσκει θέση. Έτσι, μόνο σε χώρους με επίπλωση σε στύλ Louis XV και XVI μπορούμε σήμερα να δούμε αυτό το έπιπλο το οποίο, όταν είναι αυθεντικό, πρόκειται για αντίκα μεγάλης αξίας.

ΜΑΪΣΕΝ = · Οι πορσελάνες Meissen, που παράγονται στην ομώνυμη περιοχή, κοντά στη Δρέσδη, διακρίνονται για τις υπέροχες φόρμες τους, την αριστοτεχνική κατασκευή τους και την κομψότητα της διακόσμησής τους. · Το 1708, ο αλχημιστής Bottger, δουλεύοντας με τη βία για λογαριασμό του ηγεμόνα της περιοχής, κατάφερε να κατασκευάσει μιας υψηλής ποιότητας υπόλευκη, σκληρή πορσελάνη, με βάση τον αλάβαστρο.Στη συνέχεια, το 1710, ιδρύθηκε στο Meissen το βασιλικό εργοστάσιο πορσελάνης, που παρήγαγε πραγματικά έργα τέχνης μέχρι το 1750.Η πρωσική κατοχή, όμως, ανέστειλε την καλλιτεχνική παραγωγή που συνεχίστηκε το 19ο αι. και μέχρι σήμερα, χωρίς, όμως, να φτάνει την πρωτοτυπία των μπαρόκ έργων της. · Οι πορσελάνες Meissen του 18ου αι. περιλαμβάνουν πιάτα τοίχου με σκηνές απο μάχες και λιμάνια, βάζα και αγαλματάκια, κυρίως πουλιά και φιγούρες της Κομέντια ντελ’ Αρτέ, καθώς και αντικείμενα κινέζικης έμπνευσης. · Οι αυθεντικές πορσελάνες του 18ου αι. πωλούνται σε διεθνείς δημοπρασίες έναντι αστρονομικών ποσών.Τα σύγχρονα Meissen αντικείμενα διακρίνονται απο την ελαφρά γκρίζα πάστα τους και την προσθήκη της λέξης Germany κοντά στην ένδειξη του εργοστασίου.

ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ = · Απορρίπτοντας το διακοσμητικό χαρακτήρα της Art Nouveau και τις χειροποίητες κατασκευές του Arts and Crafts, oι δημιουργοί του Modern Movement ξεκίνησαν στις αρχές του 20ου αι. τη μελέτη σχημάτων και υλικών της μαζικής παραγωγής.Kαθώς η Ευρώπη προχωρούσε στην αστικοποίηση και βιομηχανοποίησή της, εμφανίστηκαν κορυφαίοι αρχιτέκτονες, καλλιτέχνες και σχεδιαστές όπως ο Walter Gropius στη Γερμανία, που ίδρυσε τη περίφημη σχολή Bauhaus, και ο Le Corbusier στη Γαλλία. · Γεωμετρικές φόρμες και βασικά χρώματα, που είχαν σαν σκοπό τη δημιουργία μιας καθαρά λειτουργικής αρχιτεκτινικής, η οποία εισήγαγε τις γυμνές επιφάνειες και τους ενοποιημένους χώρους.Το γυαλί, το τσιμέντο και το μέταλλο συνθέτουν λιτούς όγκους, ενώ ελάχιστα, αλλά έντονα διακοσμητικά αντικείμενα απο χρωματιστό γυαλί, με υπέροχες γραμμές χαρακτηρίζουν την απέριττη επίπλωση. · Ο ορισμός που έδωσε ο Le Corbusier στην κατοικία σαν ‘μηχανή για να ζει κανείς μέσα’ παρεξηγήθηκε απο πολλούς.Σήμερα το λειτουργικό αλλά και σοφιστικέ μοντέρνο στύλ των πρώτων δεκαετιών του αιώνα, είναι πολύ δημοφιλές.Τα περισσότερα απο τα έπιπλα και φωτιστικά που σχεδίασαν ο Le Corbusier, ο Mies van der Rohe, ο Alvar Aalto και άλλοι μεγάλοι δημιουργοί του μεταμοντερνισμού, εξακολουθούν να παράγονται απο τις ίδιες βιομηχανίες και είναι περιζήτητα και πολύ ακριβά.

ΜΟΥΡΑΝΟ = · Τα μουράνο είναι αντικείμενα απο διάφανο ή χρωματιστό γυαλί, που κατασκευάζονται, χειροποίητα ή φυσητά, στα εργαστήρια του μικρού νησιού Μουράνο, στη Βενετία. · Ήδη απο τον 11ο αι., υπήρχαν εργαστήρια γυαλιού στη Βενετία και γρήγορα η παραγωγή τους έγινε περιζήτητη σε όλη την Ευρώπη.Ωστόσο το 13ο αι., για να αποφευχθεί ο κίνδυνος μιας ενδεχόμενης πυρκαγιάς, ένας νόμος υποχρέωσε όλους τους φούρνους γυαλιού να εγκατασταθούν στο νησάκι Μουράνο, όπου εξακολουθούν και βρίσκονται, σε πλήρη άνθηση, μέχρι σήμερα. · Ο υαλοπολτός του μουράνο προσφέρεται για λεπτομερή κατεργασία, χάρη στην ιδιότητα του να στερεοποιείται πολύ αργά. Επίσης το γυαλί μουράνο είναι πολύ ελαφρύ και λεπτό, σε υπέροχα χρώματα, συχνά αναμειγμένα (marble).Μάλιστα, τα διακοσμητικά αντικείμενα μουράνο είναι λεπτεπίλεπτα, με γυάλινα στοιχεία, που συχνά φθάνουν το πάχος κλωστής. · Τα αντικείμενα αυτά ήταν πάντα δημοφιλή στην Ελλάδα. Μάλιστα, αφού ξεπεράστηκε η παραγωγή της δεκαετίας του 60’, που κατέκλεισε τα σπίτια με «μοντέρνα», χοντροκομμένα σταχτοδοχεία, σήμερα υπάρχουν στην αγορά θαυμάσια δείγματα μουράνο. Έτσι, μπορεί κανείς να βρει ποτήρια, καράφες και βάζα, σε υπέροχα σχέδια και χρώματα, κοσμήματα, πολυέλαιους, μινιατούρες, αλλά και ενυπόγραφα αγάλματα μεγάλων διαστάσεων, ενώ οι τιμές τους ποικίλουν.

ΜΠΑΓΙΟΥ = · Είναι ένα ξύλινο έπιπλο, που μοιάζει με στενό μπουφέ ή με κομόντ, αλλά με πορτάκια, χωρίς συρτάρια.Έχει καπάκι απο ξύλο ή μάρμαρο και συνήθως συνοδεύεται απο ψηλό καθρέφτη που ακουμπάει πάνω του. · Πρωτοεμφανίστηκε στη Δύση κατά τον Μεσσαίωνα με τη μορφή μεγάλου επιδαπέδιου μπαούλου, που χρησίμευε σαν ντουλάπα.Μπαγιού ονόμαζαν τα μπαούλα μέσα στα οποία μετέφεραν τις αποσκευές όταν ταξίδευαν. Μάλιστα, σώζονται θαυμάσια ξυλόγλυπτα μπαγιού του 15ου αι., που μοιάζουν με ντουλάπες, με ανοιγόμενο καπάκι στο πάνω μέρος.] · Στις μέρες μας ο όρος μπαγιού χρησιμοποιείται ελάχιστα, συνήθως για να χαρακτηριστούν παλιοί ή μοντέρνοι μπουφέδες, σε στύλ ρουστίκ και κυρίως νησιώτικο, ή μερικές φορές, κάποιες επίσης ρουστίκ, μικρές ντουλάπες.Όμως, στη Χίο καθώς και σε κάποιες άλλες περιοχές της Ελλάδας το μπαγιού είναι ένα έπιπλο ακόμα αρκετά διαδεδομένο.

ΜΠΑΚΑΡΑ = · Είναι τα σκεύη και τα διακοσμητικά αντικείμενα τα οποία προέρχονται απο το περίφημο, ομώνυμο εργαστήριο κρυστάλλου, κοντά στο Baccarat της Γαλλίας.Το εργαστήριο ιδρύθηκε το 1765 και καταστράφηκε, λίγα χρόνια αργότερα, κατά τη Γαλλική Επανάσταση.Όταν, το 1816, η Γαλλία αναγκάστηκε να παραχωρήσει στο Βέλγιο κάποιες περιοχές της όπου ανθούσε η βιοτεχνία κρυστάλλου, αποφασίστηκε να ξαναλειτουργήσει το εργαστήριο του Μπακαρά.Κι έτσι απο το 1819, χάρη στην γραμμή και στη ποιότητα των προϊόντων του, απέκτησε μεγάλη φήμη που τη διατηρεί έως σήμερα. · Μια μεγάλη ποικιλία απο επιτραπέζια σκεύη, κανάτες, ποτήρια, βάζα, πολυελαίους αλλά και μπουκάλια αρωμάτων αποτελούν τη γκάμα προϊόντων Μπακαρά.Όλα είναι απο κρύσταλλο άριστης ποιότητας, με μεγάλη λάμψη και διαύγεια, ενώ τα σχέδια παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία, ανάλογα με την εποχή αλλά και το σχεδιαστή που τα δημιούργησε.Συνήθως είναι δε ταγιαρισμένα με επίχρυσες διακοσμήσεις ή, πιο σπάνια, με διακοσμήσεις σμάλτου. · Σήμερα τα παλιά Μπακαρά αντικείμενα, συνήθως ενυπόγραφα, θεωρούνται συλλεκτικά κομμάτια μεγάλης καλλιτεχνική αξίας.Οι καράφες και τα μπουκάλια αρωμάτων έχουν μεγαλύτερη αξία, όταν συνοδεύονται απο το πρωτότυπο πώμα τους ή τον ψεκαστήρα τους.Όμως τα σύγχρονα εργοστάσια κρυστάλλου, ιδιαίτερα της Τσεχίας, παράγουν αντίγραφα σε πολύ χαμηλότερες τιμές αλλά οπωσδήποτε σε ποιότητα πολύ κατώτερη απο εκείνη των Μπακαρά.

ΜΠΕΡΖΕΡΑ = · Είναι η χαμηλή,βαθιά και άνετη πολυθρόνα με τη χαρακτηριστική ψηλή πλάτη.Είναι ολόκληρη επενδυμένη με ύφασμα εκτός απο τα πόδια και μερικές φορές ένα ξύλινο περίγραμμα στο τελείωμά της.Δεν υπάρχουν κενά ούτε στα μπράτσα ούτε στη πλάτη που συχνά επεκτείνεται σχηματίζοντας δυο πλευρικά μαξιλαράκια για το κεφάλι. · Δημιουργήθηκε γύρω στο1720, σε στυλ Λουδοβίκου 15ου ως ένα πολύ άνετο και πολυτελές κάθισμα.Επί Λουδοβίκου 16ου η πλάτη έγινε ψηλότερη και ίσια ενώ απο τον 19ο αι.οι διαστάσεις της περιορίζονται. · Σήμερα με μικρές παραλλαγές στο σχήμα,τον όγκο και κυρίως ανάλογα την υφή και την ποιότητα του υφάσματος εντάσσονται σε κάθε χώρο.Κλασσική γαλλική επενδυμένη με βαριά στόφα ή σε πιο μοντέρνα εκδοχή με καρό ύφασμα έχει θέση στο καθιστικό ,το υπνοδωμάτιο ή και δίπλα στο ρουστίκ τζάκι ενός εξοχικού σπιτιού.

ΜΠΙΝΤΕΡΜΑΓΙΕΡ = · Πήρε την ονομασία του απο μια σατιρική καρικατούρα γερμανόφωνης εφημερίδας του 19ου α., που συμβόλιζε τον αμόρφωτο αστό και χαρακτήριζε τη διακόσμηση στη Γερμανία, την Αυστρία, την Σκανδιναβία και Ρωσία απο το 1815 έως το 1848, φθάνοντας μέχρι και τη Νέα Υόρκη. · Τα έπιπλα σε στύλ biedermeier είναι χειροποίητα, κυρίως απο ανοιχτόχρωμα, μαλακά ξύλα, όπως η αχλαδιά και κερασιά, σε αδρά και γεωμετρικά σχέδια με εξεζητημένα, μερικές φορές, μοτίβα. Διακοσμούνται με πόδια λιονταριού, μικρά μπρούντζινα κιονόκρανα και λεπτά σχέδια απο σκουρότερο ξύλο, ενώ χαρακτηριστικά διακοσμητικά προϊόντα αυτού του στύλ είναι και τα αντικείμενα απο αδιαφανές, χρωματιστό γυαλί Βοημίας, που μιμούνται την όψη ημιπολύτιμων λίθων, όπως ο αχάτης. · Αρχικά, το στύλ biedermeier δεν εξαπλώθηκε τόσο όσο άλλα κινήματα απο την Αγγλία και τη Γαλλία, σήμερα, όμως, έχει επανεκτιμηθεί και τα αυθεντικά κομμάτια είναι περιζήτητα. Παρόλο που είναι αρκετά ογκώδη, χάρη στις συμπαγείς μορφές τους, εύκολα συνδυάζονται με τη σύγχρονη επίπλωση, προσθέτοντας μια νότα εκζήτησης σε κάθε χώρο.

ΜΠΙΣΚΟΥΙ = · Είναι ένα είδος λευκών, διακοσμητικών αντικειμένων, συνήθως μικρών αγαλμάτων, απο λευκή πορσελάνη ή κεραμική πάστα που ψήνεται χωρίς επισμάλτωση (Ο γαλλικός όρος biscuit, που σημαίνει και μπισκότο, υποδηλώνει το μεγάλο βαθμό ψησίματος,όπου υπόκειται το αντικείμενο). · Τα κεραμικά μπισκουί έχουν πορώδη επιφάνεια, ενώ τα πορσελάνινα δεν είναι υδροπερατά.Κι όσο καλύτερης ποιότητας είναι η πορσελάνη, τα διακοσμητικά αντικείμενα αποκτούν την υφή λεπτού, ολόλευκου μαρμάρου. · Υπέροχα κομμάτια μπισκουί υπάρχουν στην Κίνα, απο την εποχή της δυναστείας των Χαν.Στην Ευρώπη, πάντως, τα πρώτα αντικείμενα με αυτήν την τεχνική πρωτοεμφανίζονται το1751, απο τα γαλλικά βασιλικά εργαστήρια της Βανσέν και γρήγορα γίνονται ιδιαίτερα δημοφιλή.Τα ωραιότερα, όμως, δείγματα μπισκουί κατασκευάζονται στο εργαστήριο των Σεβρών, παράλληλα με τις γνωστές, ομώνυμες πορσελάνες. · Τα διακοσμητικά αντικείμενα μπισκουί, κυρίως αυτά των Σεβρών, θεωρούνται πραγματικά έργα τέχνης.Χάρη στη λευκότητα και την υφή τους μοιάζουν με μαρμάρινα γλυπτά και η τιμή τους είναι αρκετά υψηλή.

ΜΠΟΥΑΖΕΡΙ = · Είναι η επένδυση με ξύλο των εσωτερικών επιφανειών ενός κτίσματος και κυρίως των τοίχων του. · Πρωτοεμφανίστηκε με σκοπό την προστασία του σπιτιού απο την υγρασία και τις αλλαγές της εξωτερικής θερμοκρασίας..Με το πέρασμα των αιώνων αναδείχτηκε σε βασικό διακοσμητικό στοιχείο αλλά και σε δείγμα οικονομικής ευμάρειας.Κατά τον 18ο αι., πάντως, οι ξυλεπενδύσεις εγκατέλειψαν τη βαριά μορφή του λουστραρισμένου ξύλου για να συνθέσουν το κατάλληλο φόντο του στύλ Ροκοκό με λευκές, χρυσοποίκιλτες ξύλινες επιφάνειες.Το 19ο αι.,όμως, οι μπουαζερί παραμερίστηκαν απο τις ταπετσαρίες τοίχου. · Σήμερα έχουν καθαρά διακοσμητικό χαρακτήρα και τις συναντάμε συνήθως σε τραπεζαρίες, βιβλιοθήκες ή γύρω απο το τζάκι.Πολλές φορές, όμως, δεν καλύπτουν όλο τον τοίχο, αλλά σταματούν σ’ένα χαμηλό ύψος, πάνω απο το οποίο συνεχίζει σοβάς ή ταπετσαρία.Πάντως, η όψη της μπουαζερί προσαρμόζεται στο ύφος κάθε χώρου και μπορεί να είναι ταμπλαδωτή ή ραμποτέ, λουστραριστή, βαμμένη με χρώματα ανιλίνης ή πατιναρισμένη κ.α.

ΜΠΟΥΝΤΟΥΑΡ = · Είναι ένα μικρό σαλονάκι με εκλεπτισμένη διακόσμηση, όπου η οικοδέσποινα καθόταν μόνη ή με συντροφιά πολύ στενούς φίλους της ( Από το γαλλικό ρήμα bouder= είμαι κακόκεφος). · Κατά το Μεσαίωνα, οι πυργοδέσποινες διέθεταν κοντά στο υπνοδωμάτιό τους ένα χώρο για προσευχή και εργόχειρο. Το 17ο αι.,όμως, ο χώρος αυτός εξελίχθηκε σε πραγματικό σαλόνι, με πλούσια διακόσμηση για να γίνει πόλος καλλιτεχνικών και λογοτεχνικών συγκεντρώσεων του Παρισιού, κυρίως τη περίοδο της Αντιβασιλείας. Μεταξύ δε των γνωστότερων μπουντουάρ, είναι εκείνο της μαρκισίας ντε Πομπαντούρ. · Σήμερα στις σύγχρονες κατοικίες δεν υπάρχει αντίστοιχος χώρος με αυτόν του μπουντουάρ εκτός απο εξαίρετες περιπτώσεις μεγάλων μονοκατοικιών, όπου προβλέπεται ξεχωριστή γκαρνταρόμπα για την οικοδέσποινα, με τις ανέσεις ενός σαλονιού.

ΜΠΟΥΦΕΣ = · Ξύλινο, σχετικά ογκώδες έπιπλο που χρησιμοποιείται για τη φύλαξη σερβίτσιων και ασημικών και τοποθετείται συνήθως στην τραπεζαρία, κοντά στον τοίχο. · Κατά το Μεσαίωνα ονόμαζαν μπουφέ τα διάφορα έπιπλα και μικροέπιπλα,τα οποία έμοιαζαν περισσότερο με τη σημερινή πιατοθήκη.Κατά την Αναγέννηση, όμως, ο μπουφές απέκτησε τη μορφή μεγάλου σεντουκιού,σε δυο επίπεδα,το οποίο στηριζόταν σε τέσσερα πόδια και βρισκόταν στη μεγάλη σάλα του σπιτιού, που χρησίμευε συγχρόνως ως τραπεζαρία, κουζίνα και συχνά υπνοδωμάτιο.Τον 16ο και 17ο αι. ο μπουφές εξελίσσεται σε σημαντικό έπιπλο και ακολουθεί τις διακοσμητικές τάσεις της κάθε εποχής, αλλά το 18ο αι. τείνει να εξαφανιστεί για να επανέλθει τον 19ο αι. με τη σημερινή του μορφή. · Σήμερα, τον συναντάμε σε πολλές σύγχρονες κατοικίες,ως βασικό έπιπλο, κυρίως στο χώρο της τραπεζαρίας και συχνά συνδυάζονται με μοντέρνα,κρυστάλλινα τραπέζια.Παρ’όλο που στην αγορά υπάρχουν μπουφέδες και σε μοντέρνα σχέδια,σύμφωνα με τη σύγχρονη αντίληψη επίπλωσης,συχνά αντικαθίστανται απο τις σύνθετες κατασκευές, που περιλαμβάνουν ντουλάπια και βιτρίνες για τα σερβίτσια

ΝΕΟΓΟΤΘΙΚΟ = · Κατά το πρώτο μισό του 19ου αι., μετά την έξαρση του νεοκλασικισμού στην Αγγλία (Regency), εμφανίστηκαν οι πρώτες αναφορές στην αναβίωση της γοτθικής τέχνης.Δυναμικός υπέρμαχος του Μεσαίωνα ο σχεδιαστής A.C. Pugin, δημιούργησε μια σειρά απο πρωτότυπα έπιπλα γοτθικής έμπνευσης.Το νεογοτθικό στύλ πέρασε ακολούθως στη Γαλλία, όπου επί βασιλείας Καρόλου Ι’ γνώρισε ευρύτατη αποδοχή, ενώ με σποραδικά δείγματα επανέρχεται περιοδικά στο προσκήνιο ακόμα και σήμερα. · Το νεογοτθικό στύλ, μεταφέρει στην επίπλωση τις χαρακτηριστικές γραμμές της γοτθικής αρχιτεκτονικής. Τα οξυκόρυφα τόξα των γοτθικών παραθύρων και οι δαντελωτές ροζέτες, συναντώνται σαν διακοσμητικές μορφές στην πλάτη καθισμάτων, στα πόδια τραπεζιών, ενώ ολόκληρο το σχήμα ενός επίπλου μπορεί να θυμίζει το περίγραμμα της όψης ενός γοτθικού ναού. · Σήμερα το νεογοτθικό στύλ είναι διακρίνεται για τις εκκεντρικές δημιουργίες του, που συχνά ξενίζουν.Όμως, μέσα στο πνεύμα της δημιουργικής αναζήτησης που διακρίνει την εποχή μας, αρκετές φορές οι σύγχρονοι σχεδιαστές έχουν επαναλάβει πειραματισμούς με γοτθικά στοιχεία, που άλλοτε παρουσιάζουν μια διακοσμητική άποψη με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και άλλοτε αγγίζουν τα όρια του κιτς.

ΝΕΟΚΛΑΣΙΚΟ = · Κατά το δεύτερο μισό του 18ου αι., σε πολλές χώρες της Ευρώπης παρατηρείται μια αντίδραση στις υπερβολές του ροκοκό, που στρέφει το ενδιαφέρον στα λιτά πρότυπα της αρχαίας Ελλάδας, των Ετρούσκων, της Αιγύπτου και της Ρώμης. Στην Αγγλία ο αρχιτέκτονας Robert Adam ( 1728-1792 ) δημιουργεί ένα εκλεπτυσμένο νεοκλασικό στύλ, που σιγά σιγά εξελίσσεται στην αντιγραφή αρχαίων διακοσμητικών στοιχείων, φθάνοντας στις αρχές του 19ου αι. στο στύλ regency (=αντιβασιλεία, 1811-1820 ). Αντίστοιχα νεοκλασικά ρεύματα έχουμε στη Γαλλία, τη Γερμανία κ.α. · Τα νεοκλασικά εγγλέζικα σπίτια περιλαμβάνουν μια μεγάλη ποικιλία από καρέκλες με θαυμάσιες, λεπτές, ξυλόγλυπτες πλάτες αρχαϊκής έμπνευσης ( σε σχήμα λύρας, αμφορέα κτλ. ). Συγχρόνως, οι ξύλινες επιφάνειες έχουν μαρκετερί απο πολύχρωμα εξωτικά ξύλα, ενώ οι κονσόλες και οι κομόντ έχουν ημικυκλικό σχήμα. Τα έπιπλα regency διακοσμούνται με φτερωτούς δράκους και σφίγγες, έχουν μπρούντζινα επιστόμια με τη μορφή κεφαλής λιονταριού και τα πόδια τους μοιάζουν συχνά με οπλές και νύχια ζώων. · Αν και τα έπιπλα αυτού του στύλ είναι αρκετά βαριά, βρίσκουν τη θέση τους στις σύγχρονες κατοικίες που αγαπούν την εκκεντρικότητα. Γενικότερα δε, το νεοκλασσικό στύλ, στη ραφινάτη εκδοχή του R.Adam- είναι ιδιαίτερα αγαπητό σε όλο τον κόσμο και ιδιαίτερα στην Ελλάδα

ΝΤΙΣΕΣ ΜΠΡΙΖΕ = · Είναι μια ιδιαίτερα μακριά chaise longue που ονομάζεται brisee(=σπασμένη, γαλλικά),όταν αποτελείται απο δυό ή τρία κομμάτια που συνενώνονται. · Ο 18ος αι. υπήρξε στη Γαλλία εποχή λατρείας της άνεσης και της πολυτέλειας. Η πλούσια παραγωγή περίφημων επιπλοποιών, όπως ο Εμπέν, δημιούργησε νέα, μετασχηματιζόμενα ή διαιρούμενα έπιπλα, για εξειδικευμένες χρήσεις.Οι πολυθρόνες χωρίζονταν σε δυο κατηγορίες:τις fauteuils meublants,που ήταν πιο επίσημες και μάλλον άβολες, τοποθετημένες κατά μήκος των τοίχων ενός χώρου, συμπληρώνοντας την εσωτερική αρχιτεκτονική του και τις fauteuils courants,που βρiσκόντουσαν κοντά στο τζάκι ή συνέθεταν μικρά σαλονάκια.Στις τελευταίες ανήκουν και οι duchesses brisees. · Σήμερα,οι πολυθρόνες τύπου duchesse brisee είναι συνήθως αντίγραφα εκείνων του 18ου αι. Ωστόσο, υπάρχουν θαυμάσια πρωτότυπα δείγματα μεταγενέστερων εποχών,όπως εκείνα του μεσοπολέμου.Η σύγρονη παραγωγή επίπλων,αναζητώντας συνεχώς νέες και συχνά εξεζητημένες μορφές και χρήσεις,δημιουργεί κατα καιρούς κάπιοα καθίσματα που βασίζονται στην αρχική ιδέα της duchesse brisee.

 ΟΦΙΣ = · Είναι ο βοηθητικός χώρος που επικοινωνεί με την κουζίνα και τους χώρους υποδοχής (συνήθως την τραπεζαρία).Χρησιμοποιείται για την προετοιμασία του σερβιρίσματος των γευμάτων και τη φύλαξη σερβίτσιων, ασημικών, δίσκων κτλ. · Παρόλο που ανάλογοι βοηθητικοί χώροι υπήρξαν και παλιότερα, αλλά με διαφορετικές ονομασίες, ο όρος office χρησιμοποιείται για πρώτη φορά στη Γαλλία τα τέλη του 15ου αι.Μέχρι το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, σχεδόν όλες οι κατοικίες εύπορων οικογενειών ειχαν κοντά στη κουζίνα το οφίς, που πολλές φορές χρησίμευε και σαν τραπεζαρία του υπηρετικού προσωπικού.Όμως, με την αστική οικοδομική έξαρση του ’60 και μέχρι σήμερα, η οικονομία χώρου επέβαλλε την κατάργηση του οφίς. · Η σύγχρονη αρχιτεκτονική έχει υιοθετήσει τον τύπο ανοιχτής κουζίνας, που επικοινωνεί με πάσο με τους χώρους υποδοχής, οπότε το όφις δεν έχει κανένα λόγο ύπαρξης .Όμως, σε μεγάλα σπίτια, όπου δεν τίθεται θέμα εξοικονόμησης ωφέλιμης επιφάνειας, μπορεί και σήμερα να υπάρχει το όφις, σαν αποθηκευτικός χώρος αλλά και σαν ‘φίλτρο’ για τις μυρωδιές και τους θορύβους της κουζίνας.

Πηγή: www.houselife.gr

2 σχόλια:

  1. Πολύ κατατοπιστικοί οι όροι!! πόσα έχουν αλλάξει από τότε που επινοήθηκαν μέχρι σήμερα!! αλλά παρόλα αυτά χρησιμοποιούνται ακόμη!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Και έπεται και συνέχεια.
    Δεν τελειώσαμε ακόμα!!!!
    Διαβάζοντας το γνώρισα αρκετά πράγματα που μέχρι σήμερα αγνοούσα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Γιατί και η δική σας άποψη μετράει!

wibiya widget

Hand Art Eveline

Hand Art Eveline
Χειροποίητα κοσμήματα, προσκλητήρια βάπτισης , γάμου, παιδικοί πίνακες

Home Design, επιπλα, διακοσμηση, feng shui & συμβουλες για ενα ομορφο οικολογικο σπιτι!

RealShop

RealShop
έξυπνα gadgets με στυλ & φαντασία, για την κουζίνα.... κάντε κλικ στην εικόνα

Για περισσοτερες ιδεες και λυσεις

Για περισσοτερες ιδεες και λυσεις
Κάντε κλικ στην εικόνα

Προσφορες εως και 50%

Προσφορες εως και 50%
Κάντε κλικ στην εικόνα

Συνολικες προβολες σελιδας