Τρίτη, 20 Ιουλίου 2010

Το λεξικό του σπιτιού (Μέρος 2ο)

Και συνεχίζουμε με το λεξικό του σπιτιού για να ανακαλύψουμε ακόμα περισσότερα πράγματα και τις ονομασίες τους. Διαβάζοντας μπορεί να εκπλαγείτε ευχάριστα βρίσκοντας κάτι που τυχόν υπάρχει στο σπίτι σας και μέχρι τώρα δεν γνωρίζατε την ιστορία του.

Πάμε;

ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΡΙΟΥ = · Το στύλ Directoire αποτελεί μια μεταβατική φάση ανάμεσα στην αισθητική του Λουδοβίκου 16ου και το στύλ Empire που θα ακολουθήσει και καλύπτει τα πρώτα χρόνια της Επανάστασης μέχρι και τις αρχές του 19ου αι. · Τα έπιπλα αυτού Διευθυντηρίου ακολουθούν λιτές γραμμές, διατηρώντας διακοσμητικά στοιχεία σε μπρούντζο και μαρκετερί που αναπαριστούν αρχαϊκά μοτίβα, όπως σφίγγες, καρυάτιδες, λύρες και δάφνες. Πλέον, η πλάτη στις καρέκλες δεν είναι ίσια, αλλά καμπυλώνει σε S ενώ τα πόδια ενώνονται, σχηματίζοντας Χ. Συγχρόνως, εμφανίζονται μικρά μεταλλικά έπιπλα, αρχαϊκής έμπνευσης, που εκφράζουν ακριβώς το γούστο της εποχής. · Θεωρόντας το Directoire σαν στύλ μεταβατικό προς το Empire, οπότε όλα τα καινούρια διακοσμητικά στοιχεία γίνονται ακόμα πιο έντονα, σπάνια χαρακτηρίζουμε σήμερα ένα έπιπλο με αυτόν τον όρο, εντασσοντας συνήθως τα έπιπλα με μορφή γόνδολας, αρκετά διαδεδομένα σήμερα, στο στύλ Empire.


ΕΤΑΖΕΡΑ = · Είναι ένα μικρό,συνήθως ξύλινο έπιπλο,που αποτελείται απο ένα ή περισσότερα ράφια,είτε στερεωμένα στον τοίχο είτε με ορθοστάτες που ακουμπούν στο δάπεδο. · Έκανε την εμφάνισή της στη Γαλλία κατα τον 18ο αι.,αντικαθιστώντας τα απλά ράφια πάνω απο τις κομόντ και τις κονσόλες. Στις αρχές του 19ου αι.,με την επικράτηση του στύλ empire,οι εταζέρες παραμερίστηκαν για να επανέλθουν στο προσκήνιο την εποχή του Louis Philippe,ενώ καθιερώθηκαν σε όλο τον δυτικό κόσμο με το κίνημα του ρομαντισμού. · Ενώ αρχικά ήταν κατασκευασμένες αποκλειστικά απο μια ποικιλία πολύτιμων ξύλων και χρησίμευαν για τη τοποθέτηση πορσελάνινων διακοσμητικών, σήμερα,κατασκευάζονται απο διάφορα υλικά(κρύσταλλο,μέταλλο,συνθετικά υλικά κ.τ.λ). Η βασική χρήση τους εξακολουθεί να είναι για διακοσμητικά αντικείμενα, αλλά συχνά τοποθετούνται σε αυτές βιβλία,συλλογές κ.α, όχι μόνο σε χώρους υποδοχής,αλλά και σε υπνοδωμάτια,χολ ή ακόμα και σε λουτρά με κάποιο ιδιαίτερο στύλ.

ΖΑΝΤ = · Με τον όρο ζαντ είναι γνωστά τα διακοσμητικά αντικείμενα απο νεφρίτη λίθο, κυρίως ανατολίτικης τεχνοτροπίας.Ο νεφρίτης της Κίνας παρουσιάζεται σε θαυμάσιες, πράσινες αποχρώσεις και έχει μεγάλη αντοχή, αλλά υπάρχουν και πέτρες με κιτρινωπά ή καφετιά χρώματα. · Οι αρχαίοι λαοί απέδιδαν στις ζαντ θεραπευτικές ιδιότητες και τις χρησιμοποιούσαν για την κατασκευή φυλακτών.Στην Κίνα, μάλιστα, όπου η μεγαλύτερη άνθιση στη κατεργασία της Ζαντ παρουσιάζεται κατά τον 3ο π.χ, αι., απο αυτή τη πέτρα κατασκεύαζαν τα θρησκευτικά σύμβολα του τατοϊσμού, δράκους, τίγρεις και πεταλούδες.Υπέροχα δείγματα αντίστοιχων γλυπτών των Μάγια και των Αζτέκων έφεραν στην Ευρώπη, απο την Κεντρική Αμερική, οι Ισπανοί κατακτητές, ενώ κατά το 16ο και 17ο αι. οι συλλογές αντικειμένων απο ζαντ έγιναν της μόδας στη Γαλλία. · Σήμερα, η ευκολία επικοινωνίας με την Ανατολή έχει φέρει μια τεράστια ποικιλία απο ζαντ, σε τιμές προσιτές για όλους.Ωστόσο, τα αυθεντικά, παλιά, κινέζικα αγαλματάκια και τα λατρευτικά κοσμήματα, αποτελούν πανάκριβα συλλεκτικά κομμάτια. Χαρακτηριστικότερο δε, θρησκευτικό αντικείμενο των Κινέζων είναι το ‘πι’, ένας επίπεδος δίσκος με μια οπή στο κέντρο του, που συμβολίζει τον ουρανό.

Η ΚΑΡΕΚΛΑ 3107 = · Η καρέκλα 3107, που έγινε γνωστή με τον αριθμό παραγωγής της, σχεδιάστηκε το 1955 απο το Δανό αρχιτέκτονα Arne Jacobsen και αποτελεί εξέλιξη της καρέκλας ‘μυρμήγκι’.Έχει σκελετό απο χρωμιωμένο χάλυβα και κάθισμα απο μονοκόμματο, κουρμπαρισμένο ξύλο, λουστραριστό ή βαμμένο. · Για το έπιπλο αυτό, ο Jacobsen, τιμήθηκε με την ανώτατη γερμανική διάκριση ‘Gute Form’.Το 1963 δε, με το ξέσπασμα του σκανδάλου κατασκοπίας Προφιούμο, η προκλητική φωτογραφία της Κρίστιν Κίλερ, καθισμένης ανάποδα στην καρέκλα, έκανε το γύρο του κόσμου, καθιερώνοντας την σαν σύμβολο αντικομφορμισμού. · Σήμερα η καρέκλα 3107 κατασκευάζεται απο τη δανέζικη εταιρεία Allerod, αλλά και απο άλλα εργοστάσια, σε διάφορες παραλλαγές.Εκτός απο την οικιακή χρήση της, ενδείκνυται ιδιαίτερα για λόγους συνεδριάσεων, χάρη στο μικρό βάρος της και στον ελάχιστο όγκο που καταλαμβάνει, στοιβαγμένη η μια πάνω στην άλλη.

Η ΚΑΡΕΚΛΑ ΜΥΡΜΗΓΚΙ = · Η καρέκλα που δημιούργησε το 1952 ο Arne Jacobsen, έγινε γρήγορα γνωστή με το όνομα «μυρμήγκι», χάρη στο χαρακτηριστικό περίγραμμα της πλάτης της και στα λεπτά, μεταλλικά της πόδια.Ελαφριά και με δυνατότητα να στοιβάζεται η μία πάνω στην άλλη, έχει σκελετό απο χρωμιωμένο χάλυβα και κάθισμα απο νοβοπάν. · Ο Δανός αρχιτέκτονας Arne Jacobsen (1902-1971) υπήρξε ένας απο τους βασικότερους δημιουργούς του λεγόμενου δανέζικου στύλ που έγινε ιδιαίτερα δημοφιλές στη δεκαετία του ’60. Σχεδίασε μερικά απο τα σημαντικότερα δημόσια κτίσματα της πατρίδας του, μια μεγάλη σειρά απο πρωτότυπα έπιπλα, αλλά και αντικείμενα καθημερινής χρήσης, κερδίζοντας πολλές διεθνείς διακρίσεις, σε εκθέσεις και διαγωνισμούς. · Αρχικά η καρέκλα ‘μυρμήγκι’ είχε σχεδιαστεί με τρία πόδια, αλλά γρήγορα κυκλοφόρησε και με τέσσερα, ώστε να εμπνέει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη ως προς την ευστάθειά της. Σήμερα, παράγεται απο τη δανέζικη εταιρεία Allerod και στις δυο παραλλαγές, αλλά έχει εμπνεύσει και πλήθος παρόμοιων καθισμάτων, άλλων εργοστασίων.

ΚΑΝΑΠΕΣ = · Πρόδρομος του καναπέ μπορεί να θεωρηθεί η αναγεννησιακή ντιβανοκασέλα,που ήταν πιο επιτηδευμένη απο τη μεσαιωνική.Ωστόσο ο καναπές, θεωρούμενος σαν άνετο κάθισμα για δυό ή περισσότερα άτομα, πρωτοεμφανίστηκε στη Γαλλία στα τέλη του 17ου αι..Πρόκειται για ντιβανοκασέλα με πλάτη, που προσφέρει την πολυτέλεια μιας μαλακής μαξιλάρας στο κάθισμα.Τον 18ο αι. ο καναπές εξελίσσεται σε βασικό έπιπλο του σαλονιού και αποκτά περίτεχνες γραμμές,γεμάτες φαντασία. · Κατά την εξέλλιξή του ο καναπές παρουσιάζεται σε διάφορες παραλλαγές. Το 18ο αι. έχουμε τον τύπο ottomane,όπου έχει σχήμα ωοειδές και τον turquoise με ράχη και μπράτσα σε τρία διαφορετικά επίπεδα. Οι veilleuses είχαν τη ράχη υπερυψωμένη στη μία γωνία και κατασκευάζονταν πάντα σε ζεύγη,για να τοποθετηθούν μπροστά στο τζάκι. Οι confident ή tete-a-tete ήταν για δυο άτομα,σε πρωτότυπα σχήματα,π.χ με τη πλάτη σε σχήμα ‘S’,ώστε να χωρίζει αυτούς που κάθονταν κοιτώντας προς διαφορετικές κατευθύνσεις. Ο τύπος meridienne μοιάζει με ανάκλιντρο,έχοντας όμως ανισοϋψείς πλάτες σε δυό ή τρείς πλευρές του. · Σήμερα ο καναπές είναι ένα απο τα πιο βασικά έπιπλα του σπιτιού. Διθέσιος, τριθέσιος ή και τετραθέσιος, γωνιακός ή ευθύγραμμος, μονοκόμματος ή διαιρούμενος, παρουσιάζεται σε μεγάλη ποικιλία σχεδίων και υλικών, αλλά πάντα πολύ αναπαυτικός.

ΚΑΡΕΚΛΑ ΤΟΥ MART STAM = · O Ολλανδός σχεδιαστής και αρχιτέκτονας Mart Stam ( γενν.1899) είναι ένας απο τους πιο χαρισματικούς δημιουργούς.Συμμετείχε στα περισσότερα νεωτεριστικά κινήματα του αιώνα μας ( CIAM, Bauhaus κ.α) και εργάστηκε σε όλα τα σημαντικά πολιτιστικά κέντρα της Ευρώπης ( Ανατολικό και Δυτικό Βερολίνο, Ελβετία, Σοβιετική Ένωση, ’μστρενταμ κτλ).Ασχολήθηκε με τη μελέτη επίπλων και κτισμάτων, με τον πολεοδομικό σχεδιασμό, με πρωτοποριακά περιοδικά τέχνης και αρχιτεκτονικής κ.α. · Ο Stam δημιούργησε το 1926 την πρώτη καρέκλα χωρίς πόδια. Ο σκελετός αποτελείται απο έναν απλό, χρωμιωμένο, χαλύβδινο σωλήνα φωταερίου, κατάλληλα λυγισμένο, ώστε τα δυο άκρα του να ενώνονται δημιουργώντας καμπύλες.Το κάθισμα και η πλάτη στο αρχικό μοντέλο ήταν απο δέρμα, αλλά ακολούθησαν και παραλλαγές ( με ψάθα, με μπράτσα κτλ).Για το μοντέλο του 1927 το γερμανικό κράτος, αναγνώρισε το 1966 στον Stam πνευματικά δικαιώματα, πράγμα ασυνήθιστο για ένα καθαρά χρηστικό αντικείμενο. · Πολλοί μεγάλοι σχεδιαστές ασχολήθηκαν με παραλλαγές των καθισμάτων του Stam όπως ο Marcel Breuer, που μερικοί πιστεύουν οτι προηγήθηκε στον πειραματισμό στήριξης της καρέκλας χωρίς πόδια. Ακολούθησε ο Mies van der Rohe με τα δικά του πρωτοποριακά καθίσματα, ενώ σήμερα όλα σχεδόν αυτά τα μοντέλα εξακολουθούν και παράγονται γνωρίζοντας μεγάλη εμπορική επιτυχία.

ΚΑΡΕΚΛΑ ΤΟΥ MIES VAN DER ROHE = · O Ludwig Mies van der Rohe (1886-1969) αρχικά εργάστηκε στο εργαστήριο ξυλογλυπτικής του πατέρα του, για να αφιερωθεί ακολούθως στον τεχνικό σχεδιασμό. Έγινε διάσημος, σχεδιάζοντας τους πρώτους ουρανοξύστες απο γυαλί, που όμως δεν κατασκευάστηκαν ποτέ. Συνεργάστηκε με μερικούς απο τους μεγαλύτερους αρχιτέκτονες της εποχής του για τη δημιουργία μιας συνοικίας-πρότυπο στην Στουτγάρδη. Διετέλεσε τελευταίος διευθυντής του Bauhaus, πριν το κλείσει το ναζιστικό καθεστώς. Κατασκεύασε σημαντικά κτίρια στην Ευρώπη και άλλα και στις ΗΠΑ. · Το 1927, ανέπτυξε την ιδέα της καρέκλας, που είχε σχεδιάσει ένα χρόνο πριν ο Mart Stam, με στήριξη σε σκελετό απο χαλύβδινη σωλήνα.Ενώ όμως το κάθισμα του Stam, ήταν σταθερό, με σκελετό άκαμπτο έχοντας ενισχυθεί εσωτερικά με χαλύβδινα ελάσματα, ο Mies van der Rohe πρωτοτύπησε, παρέχοντας ελαστικότητα σε έναν σκελετό απο ιδιαίτερα λεπτή και ελαφριά σωλήνα. Οι καρέκλες και οι πολυθρόνες του χαρακτηρίζονται απο την ταλάντωση του καθίσματος, όταν δέχονται το ανθρώπινο βάρος. · Τα περισσότερα απο τα μοντέλα που σχεδίασε απο το 1927 έως το 1929 o Mies van der Rohe, γνώρισαν αμέσως μεγάλη δημοτικότητα.Είναι χαρακτηριστικό οτι η τιμή μιας καρέκλαες ήταν το 1930 μόνο 68 μάρκα.Σήμερα εξακολουθούν να παράγονται απο μεγάλες βιομηχανίες επίπλων, όπως η γερμανική Knoll International.

ΚΑΣΕΛΑ ΚΑΙ ΣΕΝΤΟΥΚΙ = · Έχουν τη μορφή ξύλινων παραλληλεπίπεδων,με ανοιγόμενο καπάκι στο πάνω μέρος και χρησιμοποιούνται για την φύλαξη ρούχων και αντικειμένων. · Η μορφή τους ακολούθησε το γενικότερο το στιλ κάθε εποχής ,καταλήγωντας σε διακοσμητικά στοιχεία μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας,όπως τα ξυλόγλυπτα και ζωγραφιστά σεντούκια της ιταλικής αναγέννησης.Είναι η αρχαιότερη μορφή επίπλου που χρησιμοποίησε ο άνθρωπος καθώς απο την εξέλιξή της προέκυψαν μερικά απο τα πιο βασικά έπιπλα που χρησιμοποιούνται μέχρι και σήμερα.ΣτηνΑρχαία Ελλάδα και στη Ρώμη υπήρχαν σεντούκια όπου φύλαγαν τα αρώματα και τα πολύτιμα αντικείμενα ενώ κατά το Μεσσαίωνα το μπαούλο ήταν το βασικό έπιπλο που χρησίμευε σαν κάθισμα,ντουλάπα και βαλίτσα κυρίως στους νομάδες της εποχής.Στη συνέχεια, στα μέσα του 17ου αι.,στο κάτω μέρος της κασέλας δημιουργήθηκε ένα συρτάρι,ώστε να λυθεί το πρόβλημα πρόσβασης στα αντικείμενα που βρισκόντουσαν στο πάτο.Κατ’αυτόν το τρόπο,με τη προσθήκη και άλλων συρταριών,προέκυψε η κομόντ,ενώ συγχρόνως επικράτησαν και οι ντουλάπες,με τη σημερινή μορφή τους, παραγκωνίζοντας τις κασέλες σε καθαρά αποθηκευτικό ρόλο. · Στις μέρες μας, πρακτικά οι κασέλες έχουν αντικατασταθεί απο εντοιχισμένες ντουλάπες,κομόντ και σιφονιέρες, όμως εξακολουθούν να παρουσιάζουν διακοσμητικό ενδιαφέρον, κυρίως όταν πρόκειται για κομμάτια πολύ παλιά ή μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας.

ΚΙΛΙΜΙ = · Είναι ένας συγκεκριμένος τύπος ανατολικού χαλιού, που κατασκευάζεται κυρίως στην Τουρκία.Πρόκειται για χαλιά όχι ιδιαίτερα μεγάλων διαστάσεων, με απλή ύφανση, χωρίς πέλος, τα οποία έχουν χαρακτηριστικά γεωμετρικά σχέδια και πλούσιους χρωματικούς συνδυασμούς, όπου συνήθως επικρατεί το ρόζ, το χαλκοπράσινο και το μαύρο. · Η μακραίωνη παράδοση των τούρκικων κιλιμιών χάνεται στα βάθη των αιώνων, στους νομάδες της κεντρικής Ασίας και κυρίως της Ανατολίας.Αρχικά τα τούρκικα και περσικά κιλίμια ήταν κυρίως είδος οικιακής χρήσης και πολύ αργότερα έγιναν εμπορεύσιμα προϊόντα, ακολουθώντας την ακμή της ανατολίτικης ταπητουργίας, κατά το 16ο και 17ο αι. · Όπως όλα τα παλιά, ανατολίτικα χαλιά, έτσι και τα αυθεντικά παλιά κιλίμια απευθύνονται σε συλλέκτες και έχουν υψηλές τιμές, που εξαρτώνται όχι μόνο απο τη χρονολογία και το μέγεθός τους, αλλά και απο τη σπανιότητα των χρωμάτων και των σχεδίων τους, καθώς και απο τον τόπο προέλευσής τους.Οποσδήποτε, λοιπόν, για την εκτίμηση ενός κιλιμιού απαιτείται η έμπειρη γνωμοδότηση ενός ειδικού.Όμως, σήμερα υπάρχουν και σύγχρονα κιλίμια, σε θαυμάσια σχέδια και χρώματα, πλέον συνθετικά, τα οποία, με πολύ μικρότερο κόστος, μπορούν να ντύσουν ένα χώρο, όσο μοντέρνος και αν είναι.

ΚΙΝΕΖΙΚΟ = · Το 1664 ιδρύθηκε στη Γαλλία η «Εταιρεία των Ανατολικών Ινδιών», με σκοπό την προώθηση των συναλλαγών με την Ασία. Από το 17ο ώς το 18ο αι., στη Δυτική Ευρώπη εξαπλώθηκε μια πραγματική μανία για τη τέχνη της ’πω Ανατολής και κυρίως της κινέζικης, που βρήκε μιμητές στην επιπλοποιϊα και τη διακόσμηση πολλών αποικιοκρατικών χωρών (Γαλλία,Αγγλία,Ολλανδία και Πορτογαλία). Η κινέζικη αισθητική επανήλθε στη μόδα κατά τα μέσα του 19ου αιώνα, αλλά και κατά την πρόσφατη δεκαετία του 70’. · Οι επιπλοποιοί της Δύσης, ενσωμάτωσαν συην παραγωγή τους υλικά και διακοσμητικά μοτίβα της Απω Ανατολής, δίνοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στη λάκα.Χαρακτηριστικά στοιχεία της δυτικής επίπλωσης (όπως πιάνα ή σεκρετέρ διακοσμήθηκαν με κινέζικες παραστάσεις ή απέκτησαν γραμμές που θυμίζουν παγόδα, ή μιμήθηκαν με ξύλο τις κατασκευές απο μπαμπού.Κινέζικες πορσελάνες, παραβάν και λακαριστές κασετίνες συμπληρώνουν το αισθητικό σύνολο της εποχής. · Η μόδα των κινέζικων επίπλων επανέρχεται περιοδικά, κατακλύζοντας την αγορά με αντικείμενα που συχνά αγγίζουν τα όρια του κιτς.Τα λακαρισμένα έπιπλα της δεκαετίας του ’70 έχουν πλέον ξεπεραστεί. · Όμως πέρα απο τα αυθεντικά έπιπλα κινέζικης τεχνοτροπίας του 17ου και 18ου αι., που αποτελούν πραγματικά μουσειακά κομμάτια, κάποια μικροέπιπλα κυρίως του 19ου αι.ή μεταγενέστερα, μπορούν να ενταχθούν σε ένα σύγχρονο χώρο, προσθέτοντας μια εξωτική νότα γοητείας στη μοντέρνα διακόσμηση.

ΚΛΟΥΑΖΟΝΕ = Απο το cloison = διαχωριστικό · Ονομάζεται η τεχνική σχηματισμού σχεδίων σε μεταλλικές επιφάνειες, χρησιμοποιώντας χρωματιστά σμάλτα μέσα σ’ένα ανάγλυφο περίγραμμα απο μεταλλικά διαχωριστικά. · Ξεκινώντας απο την Ανατολή, η τεχνική του κλουαζόνε ήταν γνωστή στην αρχαία Αίγυπτο.Ωστόσο, με τη μορφή που δουλεύεται και σήμερα, δηλαδή σχηματίζοντας ενιαίες συμπαγείς επιφάνειες, πρωτοχρησιμοποιήθηκε απο τους βυζαντινούς χρυσοχόους που είχαν, μέχρι το 13ο αι.την αποκλειστικότητά της.Απο το 12ο αι.αρχίζει να διαδίδεται ευρύτατα και στη Δύση,κυρίως στη Γαλλία. · Πάνω σε μια μεταλλική επιφάνεια κολλούνται κάθετα λεπτές λωρίδες απο το ίδιο ή απο διαφορετικά μέταλλα,σύμφωνα με το περίγραμμα του επιθυμητού σχεδίου.Οι εσοχές που έχουν σχηματιστεί γεμίζουν με σμάλτο σε σκόνη, ανακατεμένο με χρωστικά οξείδια. Ακολούθως το αντικείμενο ψήνεται σε ειδικούς φούρνους και τέλος γυαλίζεται. · Σήμερα, στο εμπόριο μπορεί κανείς να βρεί σύγχρονα ή παλιά διακοσμητικά κλουαζονέ αντικείμενα, κυρίως κινέζικα βάζα ή πιάτα τοίχου,τα οποία είναι πολύ ακριβότερα απο αντίστοιχα πορσελάνινα.

ΚΟΜΟΝΤ = · Είναι το σχετικά ογκώδες αλλά χαμηλό,ξύλινο έπιπλο,με καπάκι απο ξύλο ή μάρμαρο και επάλληλα συρτάρια, μερικές φορές κρυμμένα, πίσω απο τα πορτάκια. · Παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στη γαλλική επίπλωση κατά το 17οαι.Επί Λουδοβίκου 14ου οι κομόντ έχουν καμπύλες γραμμές,λεπτά πόδια και είναι στολισμένες με μπρούντζο και μαρκετερί.Επί Λουδοβίκου 16ου,οι γραμμές γίνονται απλούστερες και οι διακοσμήσεις πιο λιτές ενώ οι κομόντ σε στύλ Αμπίρ έχουν πολύ κοντά πόδια ή ακουμπούν στο πάτωμα και στολίζονται με ανάγλυφες,αρχαϊκες ή αιγυπτιακές φιγούρες.Τέλος, οι βενετσιάνικες κομόντ είναι βαμμένες σε παστέλ,πράσινα,γαλάζια και κίτρινα χρώματα πατίνας και διακοσμούνται με ζωγραφιστά λουλούδια. · Η κομόντ ή αλλιώς κομός,παραμένει ένα πολύ δημοφιλές έπιπλο,συνήθως σε κλασική γραμμή.Χρησιμοποείται κυρίως σαν λινοθήκη τόσο σε υπνοδωμάτια, όσο και σε χώρους υποδοχής και μπορεί να βρεί κανείς στην αγορά είτε αυθεντικές αντίκες, όλων των στύλ, είτε απομιμήσεις , είτε απλές,σύγχρονες κομόντ, φυσικά στις ανάλογες τιμές.

ΛΑΚΑ = · Με τον όρο λάκα χαρακτηρίζεται μια σειρά απο αδιάλυτα χρώματα, που αποτελούνται απο ένα υπόστρωμα ή βάση πάνω στο οποίο στερεοποιείται μια οργανική χρωστική ουσία. · Οι Κινέζοι, παίρνοντας τον κιτρινωπό, γαλακτώδη χυμό ενός τοπικού δέντρου,εφάρμοσαν την τεχνική της λάκας απο τον 5ο αι.Απο την Κίνα η χρήση της πέρασε στην Κορέα ( 1ος μ.Χ αι.) και στη συνέχεια στην Ιαπωνία, όπου αναδείχθηκε σε μεγάλη τέχνη.Το 15ο αι. διαδόθηκε στην Περσία, όπου πρωτοχρησιμοποιήθηκε ο όρος ‘λακ’, σήμερα καθιερωμένος διεθνώς.Στην Ευρώπη έφτασε το 17ο αι. μέσω της εμπορικής ‘Εταιρείας των Ινδιών’, που ανέδειξε τις κινέζικες λάκες σε αντικείμενα πραγματικής λατρείας στα σαλόνια της Δύσης. · Οι αυθεντικές κινέζικες λάκες, γίνονταν με επάλληλες επιστρώσεις φυτικής ρητίνης, αναμειγμένης με χρώμα (κυρίως μαύρο ή κόκκινο) πάνω σε μια βάση χαρτιού ή λινάτσας επικολλημένης σε μια επιφάνεια.Οι επιστρώσεις αυτές ήταν συνήθως τριάντα, αλλά μπορεί να έφταναν και τις εκατό, με πολύχρωμα ή επίχρυσα σχέδια!Στην Ευρώπη επεξεργάστηκαν λάκες και με άλλα φυσικά υλικά (π.χ χυμό σκόρδου και κρεμμυδιού), χωρίς, όμως, να φτάσουν την ποιότητα των έργων της ’πω Ανατολής. · Σήμερα, στην αγορά υπάρχουν συνθετικές λάκες, που ψεκάζονται με πιστόλι και είναι τόσο οικονομικές, ώστε μπορούν να εφαρμοστούν και σε έπιπλα κουζίνας.Όμως, δεν πρόκειται για την ίδια τεχνική, που ανέδειξε έπιπλα και αντικείμενα περασμένων αιώνων σε πραγματικά έργα τέχνης.

ΛΑΛΙΚ = · Είναι τα διακοσμητικά αντικείμενα απο γυαλί, που παράγει το ομώνυμο γαλλικό εργοστάσιο, σύμφωνα με τη παράδοση και την τεχνική που δημιούργησε ο περίφημος σχεδιαστής Rene Lalique, στις αρχές του αιώνα μας. · Υπήρξε ένας απο τους μεγαλύτερους σχεδιαστές κοσμημάτων της art nouveau, στα τέλη του 19ου αι.Παράλληλα, ασχολήθηκε με τη διακόσμηση και κυρίως με το σχεδιασμό γυάλινων αντικειμένων, στα οποία αφιερώθηκε αποκλειστικά απο το 1914 και ύστερα, προσφέροντας μερικά απο τα πιο αξιοθαύμαστα έργα σε γυαλί, της art deco. · Τα αντικείμενα Lalique είναι κυρίως απο θαμπό γυαλί, σε λευκό ή μπλε χρώμα ή σε άλλους χρωματισμούς.Βάζα, μπουκάλια και αγαλματάκια είναι πλούσια διακοσμημένα με πουλιά και ζώα, αλλά και φιγούρες της αρχαίας ελληνικής Μυθολογίας. Στην παραγωγή Lalique ανήκουν επίσης και αρκετά μπουκαλάκια ακριβών γαλλικών αρωμάτων. · Παρόλο που το προσωπικό εργαστήριο του Lalique παρήγαγε περισσότερα απο 8 εκατομμύρια κομμάτια, τα περισσότερα αυθεντικά γυάλινα δημιουργήματά του έχουν μεγάλη συλλεκτική αξία, χάρη στη συνήθειά του να καταστρέφει τη ‘μήτρα’.Ωστόσο, τα σύγχρονα κομμάτια του εργοστασίου Lalique είναι σε πιο προσιτές τιμές, αλλά πάντα ανάλογες με την υψηλή ποιότητα και την πρωτοτυπία των σχεδίων τους.

 ΛΑΜΠΑΤΕΡ = · Είναι το φωτιστικό που αποτελείται απο ένα κατακόρυφο στοιχείο στήριξης ενός ή περισσοτέρων λαμπτήρων. · Ο όρος προέρχεται απο το λατινικό lampadarium.Στην αρχαία Ελλάδα και κατά τους Ρωμαϊκούς χρόνους επρόκειτο για ένα λεπτό στήλο που στηριζόταν σε τρίποδο.Στο πάνω μέρος υπήρχε μια επίπεδη επιφάνεια ή βραχίονες, όπου κρεμούσαν φανούς για το φωτισμό εσωτερικών κυρίως χώρων. · Σήμερα, αποκαλούνται λαμπαντέρ όλα τα επιτραπέζια ή επιδαπέδια φωτιστικά, ανεξάρτητα απο το είδος του λαμπτήρα ( αλογόνου, φθορισμού ή πυρακτώσεως ) και απο την ύπαρξη ή μη αμπαζούρ ( abas-jour=καπέλο σκίασης ).


ΛΑΜΠΡΕΚΕΝ = · Λαμπρικέν ονομάζεται η λωρίδα υφάσματος που πέφτει κυμματιστά ή σε γλώσσες, και καλύπτει το πάνω μέρος της κουρτίνας ενός παραθύρου ή του ουρανού ενός κρεβατιού. · Συνήθως καλύπτει το κουρτινόξυλο και μπορεί να είναι απο το ίδιο ύφασμα με τη κουρτίνα ή απο κάποιο βαρύτερο, ώστε να δημιουργεί μια στέψη στο παράθυρο.Μπορεί να είναι κυμματιστό ή ίσιο, με γλώσσες ή μύτες και συχνά διακοσμείται με κρόσια, φουντάκια και τρέσες. · Κατά τις δυο προηγούμενες δεκαετίες οι κουρτίνες είχαν στραφεί σε λιτές γραμμές και ανάλαφρα υλικά, αποκλείοντας τα λαμπρικέν και τις αμπράς, όπου σήμερα έχουν επιστρέψει θριαμβευτικά στο προσκήνιο.Τα λαμπρικέν είναι περίτεχνα, σε μεγάλη ποικιλία σχημάτων και με ευφάνταστα τελειώματα.Μάλιστα η χρήση αυτοκόλλητων ταινιών επιτρέπει την εύκολη αφαίρεση και επανατοποθέτησή τους, ώστε να καθορίζονται χωρίς να χάνουν την αρχική τους φόρμα, όσο πολύπλοκη κι αν είναι αυτή.

ΛΙΜΟΖ = · Είναι οι πορσελάνες απο σκληρή πάστα ( με βάση την καολίνη, όπως και οι κινέζικες πορσελάνες), που προέρχονται απο τα εργοστάσια της περιοχής της Limoges, στη Γαλλία. · Ήδη απο τον 6ο μ.χ. αι.,στη λιμόζ είχε αρχίσει μια έντονη καλλιτεχνική δραστηριότητα, με εξειδίκευση στο σμάλτο.Στη συνέχεια κατά τον 18 αι., άρχισε η εκμετάλλευση των κοιτασμάτων καολίνης της περιοχής και η παραγωγή πορσελάνινων αντικειμένων, που γρήγορα απέκτησαν παγκόσμια φήμη.Απο τότε και μέχρι σήμερα, λοιπόν, περίφημοι καλλιτέχνες δημιούργησαν και δημιουργούν, για λογαριασμό των εργοστασίων της Λιμόζ, σχέδια που θεωρούνται πλέον κλασικά, όπως αυτά σε στύλ art deco. · Οι πορσελάνες της Λιμόζ είναι άριστης ποιότητας, μεγάλης αντοχής και στιλπνότητας.Μάλιστα, κυκλοφορούν στο εμπόριο σε πάμπολα σχέδια, κλασικά και μοντέρνα, με τη μορφή σερβίτσιων, διακοσμητικών, βάζων κτλ. σε προσιτές τιμές. · Ωστόσο, τα αυθεντικά κομμάτια , παλαιότερων εποχών, κυρίως τα ενυπόγραφα, είναι καθαρά συλλεκτικά και πολύ πιο ακριβά απο τα σύγχρονα.

ΛΟΥΔΟΒΙΚΟΥ 15ου = Rococo ή Rocaille ( ροκοκό ή ροκάϊγ ) · Το ροκοκό (στύλ Louis XV) καλύπτει τη τέχνη στη Γαλλία απο τις αρχές του 18ου αι. έως τις αρχές του 18ου αι. έως το 1770.Μετά το θάνατο του Λουδοβίκου 14ου, μεσολαβεί η περίοδος αντιβασιλείας του Φίλιππου της Ορλεάνης, που δεν έδειχνε κανένα ενδιαφέρον για την αισθητική έκφραση μεγαλοπρέπειας.Έτσι απο το μεταβατικό στύλ, λοιπόν, Rogence (=αντιβασιλείας), περνάμε στο πιο εκλεπτισμένο γούστο του Λουδοβίκου 15ου και την επιρροή της Πομπαντούρ. · Το στύλ Λουδοβίκου 15ου εγκαταλείπει τις μεγαλοπρεπείς κλασικές μπαρόκ φόρμες.Τα έπιπλα είναι κομψά, πλούσια σε καμπύλες, επενδύονται με καπλαμά σε γεωμετρικά σχέδια και στολίζονται με λεπτεπίλεπτα μπρούντζινα. Οι τεραστιοι χώροι χωρίζονται σε μικρότερους και πιο προσωπικούς και οι τοίχοι επενδύονται με σκαλιστές ξυλεπενδύσεις ( μπουαζερί ), συχνά επιχρυσώμενες. · Σήμερα τα έπιπλα Λουδοβίκου 15ου αναγνωρίζονται απο την κομψότητά τους, τα περίτεχνα επίχρυσα σκαλίσματα και τη φαντασία στη διακόσμησή τους ( συχνά με κινέζικες παραστάσεις).

ΛΟΥΔΟΒΙΚΟΥ ΙΔ = · Το στιλ Louis XIV καλύπτει μια περίοδο εβδομήντα περίπου ετών απο το 1640-1723.Στον Λουδοβίκο ΙΔ, τον επονομαζόμενο και βασιλιά Ήλιο, ανήκει και η περίφημη φράση ‘ Το κράτος είμαι εγώ’, που χαρακτηρίζει τη βασιλεία του, στην εποχή επίδειξης και μεγαλείου ( π.χ. οικοδόμηση του ανακτόρου των Βερσαλλιών ). · Τα έπιπλα και διακοσμητικά αντικείμενα αυτού του στύλ χαρακτηρίζονται απο πολυτέλεια, περίτεχνα σχέδια και τεράστια ποικιλία υλικών (πχ.η ταρταρούγα,το φίλντισι,τα εξωτικά ξύλα).Τα ανάγλυφα και ψηφιδωτά διακοσμητικά στοιχεία αναπαραστούν, συνήθως, αλληγορικές σκηνές και μορφές απο την αρχαία Μυθολογία.Οι πολυθρόνες ντύνονται με περίφημα κεντήματα γκομπλέν, ενώ επίχρυσα αντικείμενα στολίζουν τους χώρους. · Σήμερα αναγνωρίζονται απο τη πλούσια διακόσμησή τους με μαρκετερί και επίχρυσα μπρούντζινα τελειώματα σε μορφή κρίνων, κεφαλών σατύρων και γυναικείων μορφών.Έχουν μεγάλες σκαλιστές χειρολαβές και λεπτά πόδια συχνά σε απομίμηση οπλής ή ποδιού ζώου.Η ιδιαιτερότητα του στύλ δεν είναι πάντα ευκρινής γι αυτό συχνά αποκαλούμε εσφαλμένα στιλ Λουδοβίκου ΙΔ οποιαδήποτε μπαρόκ επίπλωση.

ΛΟΥΔΟΒΙΚΟΥ ΙΣΤ = · Το στύλ Λουδοβίκου ΙΣΤ καλύπτει το δεύτερο μισό του 18ου αι, εποχή μεγάλων ιστορικών αναταραχών που κορυφώνονται με τη Γαλλική Επανάσταση και τον αποκεφαλισμό του Λουδοβίκου και της Μαρίας Αντουανέτας. · Η εξάπλωση του νεοκλασικισμού επηρεάζει και τη διακόσμηση σε στύλ Λουδοβίκου ΙΣΤ. Οι γραμμές γίνονται πιο λιτές, οι καμπύλες περιορίζονται στο ελάχιστο, τα έπιπλα και οι χώροι αποκτούν μικρότερες διαστάσεις.Επίσης, οι διακοσμήσεις σε επιχρυσωμένο μπρούντζο και μαρκετερί έχουν εκλεπτισμένα σχέδια λουλουδιών ή αρχαϊκά, ενώ για πρώτη φορά χρησιμοποιούνται σε ξύλινα έπιπλα, ένθετες πορσελάνινες πλάκε ( πορσελάνη Σεβρών ή Wedgewood) με πολύχρωμες παραστάσεις. · Σήμερα τα έπιπλα αυτού του στύλ είναι πολύ δημοφιλή, με ιδιαίτερη προτίμηση στα χαρακτηριστικά κομψά πολυθρονάκια και τις καρέκλες ( fauteuils courants ).Έχουν ξύλινο πλαίσιο, βαμμένο ή επιχρυσωμένο και υφασμάτινη επένδυση στο κάθισμα και την καμπυλωτή ράχη.

Δεν τελειώσαμε ακόμα.....

Πηγή: www.houselife.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γιατί και η δική σας άποψη μετράει!

wibiya widget

Hand Art Eveline

Hand Art Eveline
Χειροποίητα κοσμήματα, προσκλητήρια βάπτισης , γάμου, παιδικοί πίνακες

Home Design, επιπλα, διακοσμηση, feng shui & συμβουλες για ενα ομορφο οικολογικο σπιτι!

RealShop

RealShop
έξυπνα gadgets με στυλ & φαντασία, για την κουζίνα.... κάντε κλικ στην εικόνα

Για περισσοτερες ιδεες και λυσεις

Για περισσοτερες ιδεες και λυσεις
Κάντε κλικ στην εικόνα

Προσφορες εως και 50%

Προσφορες εως και 50%
Κάντε κλικ στην εικόνα

Συνολικες προβολες σελιδας