Δευτέρα, 19 Ιουλίου 2010

Το λεξικό του σπιτιού (Μέρος 1ο)

Υπάρχουν πολλές ονομασίες για διάφορα που αφορούν το σπιτικό μας που δεν ξέρουμε την ακριβή τους σημασία ή από το που προήλθαν.
Με βάση το παρακάτω λεξικό ελπίζουμε να βοηθήσουμε όσο μπορούμε.
Ξεκινάμε λοιπόν!

ΑΚΑΖΟΥ = · Έτσι ονόμασαν οι Πορτογάλλοι το ξύλο απο το ομώνυμο εξωτικό δέντρο της Βραζιλιάς.Στη συνέχεια το ίδιο όνομα πήρε και μια ομάδα δέντρων της Νοτίου Αμερικής και της Αφρικής, με παρόμοια χαρακτηριστικά μεταξύ των οποίων συγκαταλέγεται και το μαόνι. · Το ακαζού, όταν είναι φρέσκο, είναι ανοιχτόχρωμο, αλλά καθώς ξηραίνεται αποκτά χαρακτηριστικές κόκκινες αποχρώσεις, ανάλογα με την περιοχή προέλευσής του.Είναι πολύ σκληρό και λειαίνεται εύκολα, ενώ τα νερά του ξύλου παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία στη διάταξή τους.(τιγρέ, μουαρέ,φλαμπέ κτλ). · Το ακαζού και κυρίως το μαόνι αγαπήθηκαν ιδιαίτερα απο τους άγγλους επιπλοποιούς κατά το 18ο αι., με κορύφωση τα έργα του Chippendale.Στη Γαλλία, επί Λουδοβίκου 16ου , καθώς και τη Βικτοριανή εποχή χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή θαυμάσιων επίπλων.Στα τέλη του 19ου αι., το ακαζού πέρασε στο περιθώριο για να επανέλθει μετά το 1925, ενώ μέχρι σήμερα χρησιμοποιείται ευρύτατα στην επιπλοποιϊα, αλλά και στο βιομηχανικό κόντρα-πλακέ.


ΑΜΠΙΡ = · Το στύλ Αμπίρ παρουσιάζεται αρχικά στη Γαλλία και αργότερα στο μεγαλύτερο μέρος της Δυτικής Ευρώπης σαν εξέλιξη του στύλ Διευθυντηρίου και καλύπτει τις αρχές του 19ου αι. Κι αυτό συμβαίνει γιατί οι στρατιωτικές νίκες και η στέψη του Ναπολέοντα ως αυτοκράτορα, επιβάλλουν μια αδρότητα και μεγαλοπρέπεια σε όλες τις εκδηλώσεις της τέχνης και της αρχιτεκτονικής. · Τα έπιπλα σε στύλ Αμπίρ είναι συμπαγή, σε γεωμετρικά σχήματα, όπου κυριαρχούν οι ευθείες γραμμές. Ακολουθώντας δε τα αρχαϊκά πρότυπα, δημιουργούν νέες μορφές επίπλων, όπως το κρεβάτι σε σχήμα βάρκας, που τοποθετείται πάντα κατά μήκος του τοίχου, κάτω απο έναν περίπλοκο ουρανό. Όσο για τις καρέκλες και τα σκαμνιά, έχουν πόδια που συχνά μπλέκονται χιαστί, ενώ οι διακοσμήσεις με θέματα απο την μυθολογία είναι απο μπρούντζο, γυαλιστερό, ματ ή οξειδωμένο, απο μάρμαρο και δέρμα. · Σήμερα το στυλ Αμπίρ δεν είναι τόσο διαδεδομένο όσο τα έπιπλα Λουδοβίκου 14ου ή 15ου. Ευκολότερα θα συναντήσουμε ένα κρεβάτι σε σχήμα βάρκας που στη σύγχρονη διακόσμηση χρησιμοποιείται σαν καναπές.

ΑΝΑΚΛΙΝΤΡΟ = · Είναι το επιμηκές κάθισμα,όπου μπορεί κανείς να ξαπλώσει,ακουμπώντας το κεφάλι του ανασηκωμένο.Μοιάζει με μικρό καναπέ,με ασύμμετρη πλάτη,ενώ τα διακοσμητικά χαρακτηριστικά και τα υλικά του ποκίλλουν ανάλογα με το γενικότερο στύλ της κάθε εποχής. · Είναι ένα απο τα αρχαιότερα έπιπλα και χρησιμοποιήθηκε ευρύτατα κατά τους αρχαϊκούς και ρωμαϊκούς χρόνους, κυρίως στα συμπόσια.Μάλιστα, από την αναγέννηση και μετά κατασκευάστηκαν θαυμάσια ανάκλιντρα στη Γαλλία,την Αγγλία και τη Βενετία,ενώ κατά τις τελευταίες δεκαετίες συναντώνται περιστασιακά δείγματα περισσότερο σαν διακοσμητικά και λιγότερο σαν έπιπλα κυρίας χρήσης. · Σήμερα, το ανάκλιντρο είναι ένα κομψό έπιπλο που ταιριάζει σε πολλόυς χώρους του σύγχρονου σπιτιού.Δεν είναι απαραίτητο να ακουμπά σε κάποιον περιμετρικό τοίχο αλλά μπορεί να τοποθετηθεί και σε κεντρικα σημεία του χώρου και επομένως προσφέρεται για το συμπλήρωμα μεγάλων καθιστικών. Ακόμα μπορεί να τοποθετηθεί μπροστά στο τζάκι,κοντά στη τηλεφωνική συσκευή ή και σε κάποιο μεγάλο υπνοδωμάτιο,ενώ υπαρχουν ανάκλιντρα και για εξωτερικούς χώρους.


ΑΝΤΙΣΚΡΕ = · Είναι ένας ιδιόρρυθμος τύπος κυκλικού καναπέ που τοποθετείται στο κέντρο του χώρου. Συνήθως είναι για 3ή4 άτομα και ονομάζεται Indiscret – που στα γαλλικά σημαίνει «αδιάκριτος» - επειδή πάντα κάποιο άτομο κάθεται με πλάτη προς τα άλλα δυο, κρυφακούγοντας τη συνομιλία τους. Για τον ίδιο λόγο, όμως, ονομάζεται και conversation (συνομιλία).που τοποθετείται κυρίως στο κέντρο ενός χώρου. · Οι καναπέδες αυτού του τύπου ήταν ιδιαίτερα δημοφιλείς κατά τη βικτοριανή εποχή.Οι ’γγλοι επιπλοποιοί του 19ου αι. δημιούργησαν πρωτότυπα σχέδια,γεμάτα φαντασία,με πλούσιες,καπιτονέ ταπετσαρίες,απο βελούδο ή μετάξι,κρόσια και τρέσες.Στην Γαλλία, η μόδα των indiscret βρήκε μεγάλη απήχηση, όπου εμπλουτίστηκαν με μπρούντζινα,επίχρυσα στοιχεία,διακοσμώντας κάθε μεγάλο χολ,αίθουσα χορού και σαλόνι ενώ έγιναν το απαραίτητο έπιπλο στην είσοδο κάθε μεγάλου ξενοδοχείου. · Ο μεγάλος χώρος που καταλαμβάνουν καθώς και το τεράστιο κόστος αλλαγής της περίπλοκης ταπετσαρίας τους, έκανε τα indiscret να εξαφανιστούν απο την επίπλωση, από την εποχή του Μεσοπολέμου.Έτσι, σήμερα πρόκειται για δυσεύρετα κομμάτια,μεγάλης αξίας που ενδείκνυνται ιδιαίτερα για πολύ μεγάλους χώρους υποδοχής.

ΑΠΛΙΚΑ = · Είναι το φωτιστικό που στηρίζεται σταθερά, με ή χωρίς μπράτσο, σ’έναν εσωτερικό ή εξωτερικό τοίχο. · Οι σημερινές απλίκες αποτελούν την εξέλιξη της αρχαίας δάδας που έμπαινε σε μεταλλικές υποδοχές στον τοίχο.Ο όρος απλίκα αργότερα χρησιμοποιήθηκε για τα σιδερένια ή μπρούντζινα κηροπήγια τοίχου μ’ένα ή περισσότερα κεριά, με κινητό ή σταθερό μπράτσο, τα οποία συχνά στόλιζαν ορισμένα έπιπλα π.χ. τα πιάνα.Με τη διάδοση του ηλεκτρισμού στις αρχές του 20ου αι. αιώνα, τα κεριά αντικαταστάθηκαν απο ηλεκτρικούς λαμπτήρες. · Ο φωτισμός με απλίκες είναι ευχάριστος και χρησιμοποιείται σε όλους Ο φωτισμός με απλίκες είναι ευχάριστος και χρησιμοποιείται σε όλους σχεδόν τους χώρους, αντικαθιστώντας ακόμα και τα πορτατίφ κοντά στο κρεβάτι.Τα φωτιστικά είναι συνήθως απο διάφορα μέταλλα ή γύψο, μπορούν να έχουν υφασμάτινο καπέλο ή προστατευτικό απο οπαλίνα, μπορεί και να είναι σε κλασική ή μοντέρνα γραμμή.Στη σύγχρονη διακόσμηση ιδιαίτερα δημοφιλείς είναι οι απλίκες που τοποθετούνται πάνω απο ζωγραφικούς πίνακες για να τους αξιοποιήσουν.

ΑΡ ΝΟΥΒΟ = · Από το 1890-1910, στη διακόσμηση κυριάρχησε το καλλιτεχνικό ρεύμα της Art Nouveau, σαν αντίδραση του ανθρώπου ενάντια στην τυποποίηση της βιομηχανικής εποχής.Οι δημιουργοί της Art Nouveau, αντλώντας έμπνευση απο τις λεπτομέρειες της φύσης, αλλά και απο τη γιαπωνέζικη τέχνη, εισήγαγαν στην αρχιτεκτονική, τη διακόσμηση, το design, τη ζωγραφική και τη γλυπτική, νέες πλαστικές μορφές και τολμηρές χρωματικές συνθέσεις. · Οι καμπύλες, ασσύμετρες γραμμές, που θυμίζουν περιελίξεις φυτών και οι γυναικείες φιγούρες, σε συμβολικές αναπαραστάσεις, αποτελούν τα βασικά διακοσμητικά μοτίβα αυτού της Art Nouveau.Τα περίτεχνα, μεταλλικά κιγκλιδώματα των κτισμάτων της εποχής στη Βαρκελώνη, το Παρίσι και τις Βρυξέλλες, οι αφίσες, καθώς και τα υπέροχα γυάλινα φωτιστικά και βάζα, αποτελούν τα χαρακτηριστικότερα δείγματα αυτού του καλλιτεχνικού ρεύματος. · Στις μέρες μας, τα έπιπλα και τα αντικείμενα της Art Nouveau εκτιμώνται ιδιαίτερα απο παλαιοπώλες και αγοραστές. Ιδιαίτερα δε τα αυθεντικά έργα, απο φυσητό γυαλί, μεγάλων δημιουργών, όπως ο Galle και ο Daum, αποτελούν πραγματικό απόκτημα για τους συλλέκτες, παρόλο που παράγονται και σήμερα σε πλήθος ευτελών απομιμήσεων.

ΑΡ ΝΤΕΚΟ = · Η εποχή του Μεσοπολέμου σημαδεύτηκε απο μεγάλα γεγονότα, όπως η πρώτη πτήση πάνω απο τη Μάγχη και η επικράτηση ολοένα ταχύτερων μεταφορικών μέσων, η διακήρυξη του φουτουρισμού και γέννηση του κυβισμού και τέλος η διείσδυση της τέχνης στη βιομηχανία. Από αυτά αντλεί τα χαρακτηριστικά της η Art Deco, ένα απο τα σημαντικότερα καλλιτεχνικά ρεύματα της εποχής, μεταφράζοντάς τα σε μια έκρηξη χρωμάτων και σχημάτων, σε όλες τις εικαστικές και εφαρμοσμένες τέχνες. · Αεροδυναμικές γραμμές και συχνά εκκεντρικές γεωμετρικές συνθέσεις χαρακτηρίζουν τα έπιπλα της Art Deco, όπου εκτός απο εξωτικά ξύλα και λάκες, χρησιμοποιείται το δέρμα ερπετών και ζώων και το μέταλλο.Χαλιά και ταπισερί, έχουν έντονα κυβιστικά μοτίβα, ενώ τα διακοσμητικά αντικείμενα, κυρίως κεραμικά, διακρίνονται για την πρωτοτυπία των σχημάτων και των χρωματικών συνδυασμών. · Σήμερα, εκτιμώντας οτι η Art Deco καταγράφει τον ξέφρενο ρυθμό της εποχής της ταχύτητας και της τζαζ, έχει επανέλθει στο προσκήνιο η προτίμηση για αυθεντικά έπιπλα, διακοσμητικά ή χρηστικά αντικείμενα του Μεσοπολέμου, που αποτελούν συλλεκτικά κομμάτια.

ΑΥΓΑ ΦΑΜΠΕΡΖΕ = · Στις αρχές του 20ου αι., ο σχεδιασμός κοσμημάτων αναδείχθηκε σε κορυφαία τέχνη, χάρη στην παρουσία μιας σειράς μεγάλων δημιουργών όπως ο Gartier και ο Carl Faberge. Ο Faberge, κάθε χρόνο το Πάσχα, συνήθιζε να προσφέρει στον αυτοκράτορα της Ρωσίας κάποιο δώρο, τοποθετημένο μέσα σε ένα πασχαλινό αυγό.Τα πολύτιμα αυτά αυγά, που δημιουργήθηκαν για τον Αλέξανδρο Γ’ και τον Νικόλαο Β’, με το ξέσπασμα της Ρωσικής Επανάστασης διασκορπίστηκαν σε όλη την Ευρώπη, μαζί με τα άλλα κοσμήματα της τσαρικής Αυλής, απο τους Ρώσους εμιγκρέδες. · Τα αυγά Faberge παρουσιάζουν μια εκπληκτική ποικιλία διακόσμησης και μοναδική αρτιότητα τεχνικής.Είναι περίτεχνα στολισμένα με σμάλτο, πολύτιμους και ημιπολύτιμους λίθους, αλλά και εξοπλισμένα με μουσικούς μηχανισμούς ή σκαλισμένα σαν μικρά γλυπτά. · Σήμερα, τα αυθεντικά αυγά, θα τα βρούμε σε μουσεία και μεγάλες ιδιωτικές συλλογές.Όποτε εμφανίζεται κάποιο απο αυτά σε διεθνή δημοπρασία, η τιμή του συχνά ξεπερνάει τα 34.075.000 ευρώ! Απομιμήσεις υπάρχουν αρκετές στη σημερινή αγορά. Η τιμή τους εξαρτάται κυρίως απο τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή τους.

ΒΕΝΕΤΣΙΑΝΙΚΟ = · Το πιο χαρακτηριστικό και πρωτότυπο βενετσιάνικο στύλ επίπλωσης και διακόσμησης είναι αυτό του 18ου αι. Οι καλλιτέχνες της Βενετίας, σημαντικό λιμάνι και εμπορικό κέντρο της εποχής, εμπνεύστηκαν απο την ευρωπαϊκή και βορειοαφρικανική τέχνη και έμαθαν τεχνικές της ’πω Ανατολής. · Τα βενετσιάνικα έπιπλα είναι, συνήθως, απο ξύλο ή ρίζα καρυδιάς, λουστραριστό ή λακαρισμένο. Δεν έχουν, σχεδόν καθόλου, μπρούντζινα διακοσμητικά στοιχεία, ενώ οι καθρέφτες έχουν περίτεχνες, επιχρυσωμένες ή λακαρισμένες κορνίζες, και συχνά καλύπτουν ολόκληρους τοίχους. Ερμάρια και κομόντ έχουν επιφάνειες απο λάκα, ζωγραφισμένες με πενάκι και ακολούθως βερνικωμένες, όμως, μερικές φορές, για οικονομικούς λογους, τα σχέδια έχουν γίνει με κολλητές στάμπες, που πουλούσαν τα τυπογραφεία της εποχής γι αυτό το σκοπό.Επίσης, με το χέρι είναι συχνά ζωγραφισμένες και οι μεταξωτές ταπετσαρίες. · Οι βενετσιάνικοι καθρέφτες, χάρη στην κομψότητα και την πρωτοτυπία των σχεδίων τους, είναι περιζήτητοι και αντιγράφονται συνεχώς.Όσον αφορά στις αυθεντικές, ζωγραφιστές κομόντ, αποτελούν πραγματικά έργα τέχνης, αλλά απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή λόγω της ευαισθησίας των υλικών τους., ιδιαίτερα όταν αφαιρείται το προστατευτικό βερνίκι, το οποίο κιτρινίζει με το χρόνο τα αρχικά χρώματα, δείχνοντας το γαλάζιο σαν πρασινο.

ΒΙΕΝΝΕΖΙΚΟ = · Eίναι το στύλ που δημιουργήθηκε στα μέσα του 19ου αι. με βασικό στοιχείο την παραγωγή των περίφημων εργαστηρίων επιπλοποιϊας Thonet. · Ο ξυλουργός και επιπλοποιος Michael Thonet (1796-1862) ήταν ο πρώτος που κατασκεύασε έπιπλα απο κουρμπαρισμένο ξύλο, απο το 1830.Έτσι, το 1860, μαζί με τους πέντε γιους του, είχε αποκτήσει έξι εργαστήρια, όπου 300 εργάτες παρήγαγαν 200 χειροποίητες καρέκλες την ημέρα.Τα έπιπλα που δημιούργησε για το καφέ Daum στη Βιέννη αποτελούν μέχρι σήμερα την κλασική και πλέον διαδεδομένη επίπλωση του είδους. · Οι περίφημες καρέκλες Thonet είναι απο κουρμπαρισμένο, λεπτό, κυλινδρικό ξύλο, που σχηματίζει διπλά S ή αραιές καμπύλες στην πλάτη καθώς έχουν κάθισμα απο πλεκτή ψάθα.Παραλλαγές αυτού του τύπου υπάρχουν και σε πολυθρονάκια, κουνιστές πολυθρόνες, ακόμα και παιδικές καρέκλες ή καρέκλες κούκλας.Τα γνωστά τραπεζάκια καφενείου έχουν ένα κεντρικό πόδι, που χωρίζει σε τέσσερα, στη βάση του, και καπάκι απο μάρμαρο. · Σήμερα τα αυθεντικά έπιπλα Thonet είναι πλέον συλλεκτικά κομμάτια.Όλα σχεδόν τα μοντέλα εξακολουθούν να παράγονται απο μεγάλα εργοστάσια της Γερμανίας, Ολλανδίας κ.α. και κυρίως οι καρέκλες, που μέχρι σήμερα κουρμπάρονται και μοντάρονται με το χέρι.Τα ίδια σχέδια, όμως, κυκλοφορούν ευρύτατα και σε φθηνά αντίγραφα απο μέταλλο.

ΒΙΚΤΟΡΙΑΝΟ = · Η βασίλισσα Βικτορία βασίλεψε στην Αγγλία απο το 1837 μέχρι το θάνατό της, το 1901, όμως το γεγονός που επηρέασε τη δημιουργία του καθαρά βικτοριανού στύλ ήταν η Μεγάλη Έκθεση, στο Ηyde Park του Λονδίνου, το 1851. · Σε κάθε κύριο χώρο ενός βικτοριανού σπιτιού δεσπόζει το τζάκι, με ξύλινη ή μαρμάρινη επένδυση και μαντεμένια εστία. Οι τοίχοι χωρίζονται σε οριζόντιες ζώνες, όπου, συνήθως, χαμηλά, υπάρχει μπουαζερί και ακολουθούν υφασμάτινες ταπετσαρίες, γύψινα ή ζωγραφιστές διακοσμήσεις με στένσιλ. Οι κουρτίνες είναι πλούσιες και βαριές, με λαμπρικέν και embrasses, ενώ παντού υπάρχουν δαντέλες, φούντες και τρέσες. Τέλος τα έπιπλα είναι κλασικά, με άνετους, υφασμάτινους καναπέδες, ξύλινα τραπεζάκια με δερμάτινες επιφάνειες και μεγάλες βιβλιοθήκες. · Οι ταπετσαρίες στους τοίχους, συνδυασμένες με το ύφασμα στις κουρτίνες και στα έπιπλα, είναι ένα απο τα πιο δημοφιλή διακοσμητικά παιχνίδια που δανείζονται τα σύγχρονα σπίτια απο το βικτοριανό στύλ, όπως και τα εγγλέζικα έπιπλα της εποχής. Σήμερα,όμως, έχουν επανέλθει στη μόδα και τα βικτοριανά λουτρά, με τα σκούρα, ξύλινα έπιπλα στο νιπτήρα ή τις μαντεμένιες μπανιέρες με ποδαράκια.

ΒΙΤΡΟ = · Είναι η τεχνική συγκόλλησης κομματιών χρωματιστού γυαλιού με τη βοήθεια μετάλλων,ώστε να δημιουργείται μια ενιαία επιφάνεια με πολύχρωμες παραστάσεις. · Τα υαλογραφήματα πρωτοπαρουσιάζονται στο Βυζάντιο τον 4ο αι. και γρήγορα εξαπλώνονται στη Δύση, θριαμβεύοντας στη γοτθική αρχιτεκτονική με τα περίφημα εκκλησιαστικά βιτρό.Παραγκωνισμένα απο το μπαρόκ και το ροκοκό,επανέρχονται στις αρχές του αιώνα μας με την art nouveau. · Με βάση ένα συγκεκριμένο σχέδιο,χρησιμοποιείται για κάθε χρώμα ένα ή περισσότερα κομμάτια χρωματιστού γυαλιού.Οι αρμοί ανάμεσά τους γίνονται με μέταλλο( μολύβι,τσίγκο,χαλκό κ.α ), η δε συγκόλληση επιτυγχάνεται συνήθως με καλάϊ. · Η τεχνική του βιτρό είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στη σύγχρονη διακόσμήση παραθύρων,την κατασκευή διαχωριστικών και φωτιστικών.Τα σχέδια είναι κλασικά, συχνά απομιμήσεις παλιοτέρων κατασκευών ή μοντέρνα με γεωμετρικά σχήματα.

ΓΚΑΛΕ = · Ονομάζονται τα αντικείμενα απο γυαλί, κυρίως τα βάζα και φωτιστικά, που δημιούργησε ο Emile Galle, στα τέλη του 19ου αι. · Ενώ ήταν ακόμα φοιτητής, ο Γάλλος σχεδιαστής Emile Galle( 1846-1904), ανέλαβε το εργαστήριο κεραμικής και γυαλιού του πατέρα του, κερδίζοντας πλήθος διεθνών διακρίσεων.Μαζί με άλλους δημιουργούς της εποχής, όπως οι Daum, έκαναν την περιοχή του Νανσύ συνώνυμη της καλλιτεχνικής παραγωγής της Art Nouveau. · Τα γυάλινα αντικείμενα του Galle διακρίνονται για την εξαιρετική κατεργασία τους, κυρίως τύπου ‘καμέο’, για τα υπέροχα χρώματα, που οφείλονται στην επίδραση οξειδίων και για τα απαράμιλλα σχέδια, εμπνευσμένα απο τη φύση (κάλυκες λουλουδιών, μανιτάρια κ.α). · Όλα τα πρωτότυπα αντικείμενα του εργαστηρίου Galle, φέρουν την υπογραφή του, ωστόσο είναι αδύνατον να καθορίσει κανείς ποια είναι προσωπικά έργα του, τα οποία είναι σπάνια και πανάκριβα.Μετά το θάνατό του, δίπλα στην επωνυμία Galle προστέθηκε ένα αστέρι, αλλά στις μέρες μας η αγορά κατακλύζεται απο ευτελείς απομιμήσεις τύπου Galle, σε γυαλί κατώτερης ποιότητας.

ΓΚΟΜΠΛΕΝ = · Γκομπλέν ονομάζονται οι ταπισερί και τα κεντήματα που δημιουργήθηκαν απο την καλλιτεχνική βιοτεχνία Γκομπλέν στη Γαλλία. · Το 1601 ο βασιλιάς της Γαλλίας Ερρίκος 4ος έφερε απο τη Φλάνδρα διακόσιους ταπητουργούς στο παλιό κλωστοϋφαντουργείο της οικογένειας των Γκομπλέν, με σκοπό να δημιουργήσουν μια σειρά απο ύφαντες διακοσμητικές παραστάσεις.Η καλλιτεχνική υφαντουργία ενισχύθηκε, όμως, ιδιαίτερα απο τον Λουδοβίκο 14ο,ο οποίος ίδρυσε στην περιοχή βιοτεχνίες όλων των ειδικοτήτων διακόσμησης. Μετα την πλούσια παραγωγή του 18ου αι.,ακολουθεί,κατά τον 19ο αι.,μια περίοδος παρακμής, αλλά το 1936 μια νέα εποχή αρχίζει για τα Γκομπλέν,ανατρέχοντας στις παμπαλαιές,ανθεκτικές μεθόδους βαφής και ύφανσης. · Τα αυθεντικά έργα του 17ου και 18ου αι.αντλούν τα θέματά τους κυρίως απο τη μυθολογία και την αρχαία ιστορία και αποτελούν μοναδικά έργα τέχνης, μεγάλης εμπορικής αξίας.Σήμερα, ο όρος Γκομπλέν χρησιμοποιείται για όλες τις ταπισερί,ανεξάρτητα απο την παλαιότητα ή τον τόπο προέλευσής τους.

ΓΚΡΑΒΟΥΡΑ = · Είναι η τεχνική χάραξης ενός σχεδίου πάνω σε μόνιμη μήτρα και απο εκεί η αποτύπωση του σε χαρτί ή άλλο υλικό. Η χάραξη γίνεται κυρίως ανάγλυφη πάνω σε ξύλο(ξυλογραφία),πέτρα, λινόλεουμ ή με τη βοήθεια οξέων σε τσίγκο, ατσάλι και,συνηθέστερα,σε χαλκό(χαλκογραφία). · Η χαρακτική μέθοδος έκανε την εμφάνισή της συγχρόνως με την τυπογραφία και τα πρώτα δείγματά της ήταν τα τραπουλόχαρτα. Ήδη στις αρχές του 16ου αι. μεγάλοι καλλιτέχνες,όπως ο Ντίρερ ασχολήθηκαν με την γκραβούρα, που έφτασε στην αποκορύφωσή της το 17ο αι. με τον Ρέμπραντ και την εμφάνιση των πρώτων έγχρωμων χαρακτικών έργων. · Σήμερα μπορεί να βρεί κανείς στην αγορά μια τεράστια ποικιλία παλιών ή σύγχρονων χαρακτικών έργων σε διάφορες τιμές, που εξαρτώνται απο πολλούς παράγοντες. Τα πρώτα δοκιμαστικά αντίτυπα μιας σειράς που συνήθως τυπώνει ο ίδιος ο καλλιτέχνης έχουν μεγαλύτερη συλλεκτική αξία απο το οριστικό έργο.Σε αριθμημένες σειρές και υπογεγραμμένες με το χέρι απο τον καλλιτέχνη έχουν μεγαλύτερη αξία τα πρώτα νούμερα.Ακόμα,η αξία ενός χαρακτικού είναι μεγαλύτερη αν η μήτρα καταστράφηκε μετά απο ορισμένα αντίτυπα ή δωρίστηκε σε μουσείο.Οι ξυλογραφίες έχουν πιο αδρές γραμμές απο τις χαλκογραφίες, που αποδίδουν σαφέστερα τις λεπτομέρειες.

ΓΟΥΕΝΤΓΟΥΝΤ = · Είναι τα διακοσμητικά, κεραμικά αντικείμενα, του ομώνυμου εγγλέζικου εργοστασίου, τα οποία, χάρη στη φινέτσα και τα εμπνευσμένα σχέδιά τους, θεωρούνται εφάμιλλα με τις καλύτερες πορσελάνες στον κόσμο. · Ο ιδρυτής του εργοστασίου, ο Josiah Wedgwood (1730-1795), γόνος κεραμιστών, υπήρξε ο ίδιος ένας απο τους καλύτερους κεραμιστές της εποχής του.Ανακάλυψε την περίφημη υπόλευκη φαγιάνς, καθώς και τη λεγόμενη ‘πάστα της βασίλισσας’, ενώ το 1827 χρησιμοποίησε πρώτος τη μηχανή ατμού, προωθώντας την κεραμική βιοτεχνία σε βιομηχανία που ανθεί μέχρι σήμερα. · Τα αντικείμενα Wedgwood παρουσιάζουν, συνήθως, μονόχρωμο φόντο, γαλάζιο, μαύρο, μοβ κ.α, πάνω στο οποίο υπάρχουν ανάγλυφες παραστάσεις απο υπόλευκη πάστα.Τα θέματα είναι, κυρίως, αρχαϊκής έμπνευσης, με λεπτά διακοσμητικά μοτίβα. · Τα αντικείμενα του 18ου αι., πωλούνται σε διεθνείς δημοπρασίες και αποτελούν σπάνια συλλεκτικά αποκτήματα.Τα σύγχρονα προϊόντα του εργοστασίου, βάζα, τασάκια, πιάτα κτλ., διατίθενται σε υπέροχα σχέδια και χρώματα και σε τιμές που ποικίλλουν ανάλογα με το μέγεθος και την εργασία του σχεδίου.

ΓΟΥΣΤΑΒΟΥ = · Ο βασιλιάς της Σουηδίας Γουστάβος ο 3ος , ένας φωτισμένος μονάρχης του 18ου αι.Υποστήριξε τις τέχνες, και κυρίως την αρχιτεκτονική και τη διακόσμηση, εισάγοντας τα γαλλικά πρότυπα στη χώρα του, με αποτέλεσμα οι Σκανδιναβοί τεχνίτες να προσαρμόσουν τη γαλλική επίπλωση στη δική τους αισθητική, δημιουργώντας ένα νέο στύλ, που γρήγορα διαθόθηκε σε όλη τη βόρεια Ευρώπη. · Η χρήση ανοιχτόχρωμων ξύλων, πατιναρισμένων ή αποχρωματισμένων (ντεκαπέ), που επενδύουν πατώματα και τοίχους, χαρακτηρίζουν το Γουσταβιανό στύλ.Τα πατιναρισμένα έπιπλα, σε λευκό και γαλάζιο, κυρίως χρώμα, έχουν λιτές γραμμές και αρμονικές καμπύλες. Οι ταπετσαρίες είναι ριγέ ή καρό με φωτεινά χρώματα που ‘ζωντανεύουν’ τη μουντή ατμόσφαιρα της σκανδιναβικής χερσονήσου. · Σήμερα το στιλ αυτό,αν και ελάχιστα γνωστό με το όνομά του, είναι πολύ δημοφιλές, χάρη στις λιτές γραμμές του και τους ευχάριστους συνδυασμούς των χρωμάτων του. Τα γουσταβιανά έπιπλα και κυρίως οι καρέκλες και τα ξύλινα διθέσια καναπεδάκια, ταιριάζουν σε κάθε χώρο, αστικό ή εξοχικό, κλασικό ή μοντέρνο.

ΓΡΑΝΙΤΗΣ = · Πέτρωμα εκρηξηγενές, με κύρια συστατικά τους αλκαλιούχους αστρίους και το χαλαζία. Η περιεκτικότητά του σε άλλα δευτερεύοντα συστατικά (αιματίτη, τουρμαλίνη, ζιργκόνιο κ.α.) καθιρίζει την ιδιαιτερότητα κάθε ποιότητας γρανίτη. · Οι γρανίτες παρουσιάζουν μεγάλη αντοχή στη σύνθλιψη και σκληρότητα, αλλά όχι ιδιαίτερη δυσκολία στην κατεργασία. Έχουν ομογενή υφή, άλλοτε με μεγάλους ισομέγεθεις κρύσταλλους και άλλοτε με μικρούς ή μέτριους κόκκους. Είναι συνήθως ανοιχτόχρωμοι γκρι ή ροζ, αλλά και κόκκινοι,κιτρινωποί,πράσινοι (Βραζιλίας) ή μαύροι. · Οι γρανίτες χάρη στην ευρεία διάδοσή τους σε όλες τις ηπείρους και τη σκληρότητά τους, βρήκαν εφαρμογή στη δομική απο τα πανάρχαια χρόνια. Μπορούν να λειανθούν, να λαξευτούν και να στιλβωθούν. Χρησιμοποιούνται στη γλυπτική, σε σκαλοπάτια και λιθόστρωτα, σε έργα οδοποιϊας και λιμενικά. Στη σύγχρονη κατοικία είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς οι επενδύσεις με γρανίτη σε τζάκια, δάπεδα και τοίχους λουτρών, σε πάγκους κουζίνας κ.α. Έχουν σαν βασικό πλεονέκτημα την αντοχή και μειονέκτημα το μεγάλο κόστος έναντι άλλων υλικών αντίστοιχης χρήσης.

Συνεχίζεται.......

Πηγή: www.houselife.gr

1 σχόλια:

  1. Τόσες πολλές πληροφορίες σε ένα άρθρο θεέ μου θα μπορούσε να ήταν και βιβλίο πάντως είμαι σίγουρος πως τα μισά από αυτά δεν τα ξέρουν ούτε επιπλάδες

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Γιατί και η δική σας άποψη μετράει!

wibiya widget

Hand Art Eveline

Hand Art Eveline
Χειροποίητα κοσμήματα, προσκλητήρια βάπτισης , γάμου, παιδικοί πίνακες

Home Design, επιπλα, διακοσμηση, feng shui & συμβουλες για ενα ομορφο οικολογικο σπιτι!

RealShop

RealShop
έξυπνα gadgets με στυλ & φαντασία, για την κουζίνα.... κάντε κλικ στην εικόνα

Για περισσοτερες ιδεες και λυσεις

Για περισσοτερες ιδεες και λυσεις
Κάντε κλικ στην εικόνα

Προσφορες εως και 50%

Προσφορες εως και 50%
Κάντε κλικ στην εικόνα

Συνολικες προβολες σελιδας